Suttle Sculpture

Op 7 mei 1977 was de LOGOS Foundation van Godfried-Willem Raes gastheer voor twee bleke Europese sjamanen: journalist en experimenteel muzikant David Toop, en de (in 2007 overleden) etnisch percussionist Paul Burwell (The Bow Gamelan Ensemble). Het tweetal knielde neer voor een collectie aangevoerde en zelfgemaakte houten en metalen percussie- en fluitinstrumenten, en sloeg aan het improviseren. Hoewel we het tegenwoordig niet zo vaak meer doen, roepen deze stukken meteen associaties op met de nacht doorbrengen op de Afrikaanse steppe. Zeker wanneer de percussie stil blijft, wanen we ons al snel omgeven door niet-identificeerbare vogels, levende houtsoorten en insecten. Rituele associaties zijn onvermijdelijk, telkens wanneer de percussie aangeraakt wordt. Het valt wel op dat het tweetal zeer ingetogen en sereen met de voorwerpen omspringt. Wild trommelen en blazen tot men op magische wijze één wordt met een dier-god, zat er die avond in Brussel duidelijk niet in. Maar het is net de volgehouden sereniteit, die deze performance bijzonder maakt. Wat ons betreft, is dit één van de betere releases die de naam Toop dragen, en Sub Rosa zorgt voor de juiste tastbare context door dit interessante tijdsdocument op vinyl uit te brengen.

tekst:
Peter Vercauteren
geplaatst:
vr 3 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!