Geluid

Pye Corner Audio

Stasis


Artiest:Pye Corner Audio
Titel:Stasis
Label:Ghost Box
Distributeur:Import

Artiest:Alpha 606

ghostbox.greedbag.com/buy/stasis-3

Onder de naam Pye Corner Audio brengt Martin Jenkins sinds 2010 haast aan de lopende band netjes verzorgde, niet al te opvallende elektronische muziek uit. Het zijn veelal variaties op dezelfde thema’s: melancholische, soms wat donkere melodieën, al dan niet vergezeld van een eenvoudige beat; sterk geïnspireerd door John Carpenter en het vroege werk van Boards Of Canada. Net als de eerste tapes van dit Schotse duo werden de eerste releases van Pye Corner Audio – de “Black Mill Tapes” – met een zekere geheimzinnigheid omringd, mede doordat ze aanvankelijk alleen op cassette verschenen. Kwamen deze analoge synth-composities uit een vergeten archief of was het juist een eerbetoon aan dergelijke library music? “Magnetically aligning ferrous particles since 1970”, suggereert Jenkins’ website, maar na zes jaar is dat mysterie wel grotendeels opgelost. Dat neemt niet weg dat ‘Stasis’ opnieuw een mooie, zorgvuldig gemaakte plaat is, maar dat is het dan ook. Geen nieuwe, verrassende inzichten, geen frivole variaties of anderssoortige uitspattingen. Muziek terwijl je werkt, slaapt, eet, je partner verwent… Zoiets. Het stoort niet, het zeurt niet, maar het kabbelt lekker op de achtergrond. Achter Alpha 606 gaat Armando Martinez schuil, een bass-producer uit Miami en zoon van Cubaanse migranten, die op ‘Afro-Cuban Electronics’ op zoek gaat naar zijn roots. Zijn minimalistische electrobeats en donkere analoge synths verbinden hem met labelgenoten als I-f en The Hacker, maar doen ook aan het kalmere werk op L.I.E.S. of Underground Resistance denken. Subtiel voegt hij hier allerlei live gespeelde percussie-elementen aan toe. Niet alleen het kale geluid en de Latijns-Amerikaanse invloeden, maar ook het geduld waarmee Martinez tracks als ‘Shake’, ‘Guages’ en ‘Guajiro’ opbouwt, doet denken aan Ricardo Villalobos. ‘Afro-Cuban Electronics’ is fascinerende, maar introverte electro. Geen muziek om een feestje mee te bouwen, al suggereren de liveversie van ‘Shake’ en de remix van Perez Prado’s ‘No Me Quieras Tanto’ dat Martinez zijn werk op het podium wel wat extra punch weet te geven.

Comments

Reacties




%d bloggers liken dit: