Sonic Emissions #2 - Dreun - (c) Patsker Omaer Beguin

Sonic Emissions #2: Een nieuwe start vol verscheidenheid

De organisatie van Sonic Emissions koos voor de tweede editie van dit mini-elektronisch muziekfestival voor een buitenlocatie (om coronaveiligheidsredenen). In de wilgencirkel van het privéterrein Houtenend werd een grote tent geplaatst waar vier acts uit de Belgische elektronische muziekscene hun kunnen aan een (eindelijk) echt live publiek konden demonstreren. Het was onmiddellijk merkbaar dat zowel de artiesten als het publiek enorm uitkeken naar dit gebeuren.

Voor de aanwezigen was Sonic Emissions #2 een hartelijk weerzien en een verlossing uit een desastreuze periode. De weergoden werkten mee waardoor het al vlug gezellig keuvelen werd met een drankje rond de vegan foodbar. Nog voor het eerste optreden kon de sfeer op het familiair aanvoelende festival al niet meer stuk.

Hersenen krassen

Wannes Kolf gaat al een jaar of tien eigenzinnig zijn weg als Oubys en creëert ambient soundscapes met een donkere kant waar hij experimentele pulsen en frequenties in vermengt. De Limburger opende het festival met beklemmende golven van synths en sequencers waar mysterieuze en experimentele geluidszwellingen in opdoken.

Kolf houdt er van om de synapsen te stimuleren met hogere tonen waarbij de hersenen als het ware ge- en bekrast worden. Hij slaagde erin de toeschouwers te bombarderen met scherpe tonen en hen nadien met helende ambientklanken terug in zachtere kosmische oorden te begeleiden. Kolf gebruikte geen laptop en had duidelijk zijn handen vol met zijn synthesizers en bijhorende attributen.

Oubys gaf een live-optreden pure sang met een geslaagde combinatie van sonische scans en old school ambient. Zijn nieuwe cd ‘End Space‘ (Belgian NeuMusik) werd op het festival officieel uitgebracht.

Dreunend debuut

Joost Carpentier produceert elektronische muziek onder verschillende aliassen zoals Jovica Storer, Sjoko en als lid van de duos Cycles Of Moebius en Connecting Silence. Als Dreun bracht de West-Vlaming in 2018 de ambitieuze 4 cdbox ‘10111‘ uit met duistere elektronische spinsels.

Carpentier had voor zijn livedebuut als Dreun drie nieuwe nummers klaar om zich aan het publiek voor te stellen. De boomlange West-Vlaming greep ons onmiddellijk bij de keel met een duister gekleurde track. De emotioneel geladen sonische resonanties gingen door merg en been en brachten de aanwezigen in vervoering.

Dreun trapte met volle kracht de deur open naar een elektronische wereld met avontuurlijke soundscapes en verrassende wendingen. Tijdens het tweede nummer werd wat gas teruggenomen. Een toegankelijker pallet van synthesizerwerk bracht een speelse sfeer tussen de wapperende tentwanden. Op zijn derde en laatste nummer zorgde Carpentier voor een opwindend einde met experimentele rimpelingen en beats die tussen de duistere klanken aan de oppervlakte kwamen.

De krop in de keel die dit stuwend optreden veroorzaakte werd tijdens de pauze langzaam doorgespoeld met een lokaal streekbiertje.

Onwaarschijnlijk samenspel

Ashtoreth (Peter Verwimp) en Onsturcheit (Peter Moorkens) zijn meesters in het improviseren. Tijdens het coronagevangenschap werkten de twee Peters op een veilige afstand (van thuis uit) samen aan het psychedelisch aandoende dark ambient album ‘Svartur‘, een productie waar twee unieke werelden zich met elkaar verweefden.

Op Sonic Emissions #2 kregen beide heren de kans om hun langeafstandswerk live in de verf te zetten. Zonder één noot fysiek samen gespeeld te hebben en met enkel de toonaard van drie stukken als voorkennis, vertrouwden Verwimp en Moorkens op hun intuïtie om het concert in goede banen te leiden. Wat volgde was een presentatie van knetterende elektronisch gestuurde chemie.

Verwimp zorgde voor de gitaardrones, loops en zijn bekende sjamanistische vocalen. De duistere soundscapes werden door Moorkens subtiel voorzien van samples en elektronisch gebliep. Beide artiesten improviseerden alsof ze al jaren samenspeelden. Door het wierrookritueel van Verwimp veranderde de tent onverwacht in een mysterieuze tempel.  De fascinerende geluidsgolven creëerden een transcendente sfeer die zowel de artiesten als het publiek in zijn greep nam. We werden ondergedompeld in een ritueel bad van psychedelische klankconstructies. Ashtoreth & Onsturicheit waren geweldig en smeden al plannen voor de toekomst.

Ondertussen werd ook de officiële cdrelease op het festival aangekondigd van Dreuhnigheit, een samenwerking van Dreun en Onsturicheit dat ‘Rheutels‘ gedoopt werd.

Knallende sequencers

Hyperkube is het soloproject van Tom Coppens,  die ook lid is van het internationale trio Kubusschnitt. Coppens bracht een spannende set elektronische muziek met de sequencers in de hoofdrol. De bombastische synthesizerpatronen werden afgewisseld met kosmische soundscapes.

Coppens kon zijn enthousiasme tijdens het gevarieerd sonische geweld niet meer verbergen en liet naar het einde toe zijn zittende houding voor wat het was. Hij kruidde zijn opzwepende resonanties met zinderende effecten en lekkere ouderwetse pulsen. De gezellige tent werd tijdens de set tot een heus kosmisch ruimteschip omgetoverd waarbij de mooie achtergrondbeelden voor extra verbeeldingsstimulansen zorgden.

We kregen een mooi en spannend optreden van een knallende Berlijnse School interpretatie waar de vonken van af vlogen. Het publiek genoot ten volle van Hyperkube en verliet na het wegdeinen van de laatste klanken aarzelend maar voldaan het ruimteschip dat in Houtened geland was.

Zoemende treinen

De aanwezigen staken het niet onder stoelen of banken dat het een sfeervolle en fascinerende avond was met een ruime diversiteit aan elektronische muziekstijlen. We vermelden ook graag de uitmuntende organisatie van de VZW AntennA en Belgian NeuMusik voor de professionele aanpak alsook het ter beschikking stellen van het privéterrein door Jacky De Reviere en zijn echtgenote Martine Penninck.

Het zoemen van voorbijrazende treinen naast het domein gaven het geweldige Sonic Emissions #2 ook nog eens een extra kosmische belevenis. Deze nu al onvergetelijke avond deed na de virusellende iedereen meer dan deugd. De gratis cd voor de betalende aanwezigen zal dan ook als een warme herinnering gekoesterd worden.

Gezien: Sonic Emissions #2 Transmisions From The Belgian Electronic Music Scene – Houtenend Landegem – 28 augustus 2021

tekst:
Patsker Omaer Beguin
beeld:
Dreun-6
geplaatst:
di 31 aug 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!