Solo Trumpet Vol. 2.1

De Libanees Mazen Kerbaj is een productief illustrator en ontwerper, maar is daarnaast ook actief in het veld van de vrije improvisatie. Recent heeft hij zijn stek gevonden in Berlijn, waar hij regelmatig in de weer is met het kruim van de lokale scene, terwijl hij onlangs ook nog in grote vorm was op het Konfrontationen Festival, waar hij een bedwelmende set speelde met landgenoten Sharif Sehnaoui en Raed Yassin, en frequente collaborators Mayda Mayas, Tony Buck en Mike Majkowski. Op deze twee soloreleases, de eerste sinds ‘Brt Vrt Zrt Krt’ (2005), klaart hij de klus alleen. En meteen wordt ‘s mans oriëntatie duidelijk. No Cuts, No Overdubbing, No use of Electronics bloklettert Volume 1, terwijl het bij Volume 2 net andersom is. Kerbaj is een van die trompettisten die het instrumenten meer zien als klankengenerator dan als jazzinstrument. Net als pakweg Axel Dörner, Franz Hautzinger, Nate Wooley en Peter Evans houdt hij er dan ook van om de meest onwerkelijke geluiden te produceren met zijn instrument. Dan kan soms gebeuren door te spelen met lipspanning en andere ‘fysieke’ ingrepen en technieken, maar nog vaker gebeurt het door een ontmanteling van het instrument (geen mondstuk gebruiken), een uitbreiding ervan (een darm die gebruikt wordt als mondstuk) of het gebruik van talloze objecten die het geluid manipuleren, aanzetten of eerder als percussie doen klinken. Het leidt tot twee albums vol abstractie die neigt naar de geluidskunst. Op ‘Vol. 1’ wordt gepruttel gecombineerd met metalige resonanties, hoor je buitenboordmotoren, buffelscheten, sirenes, overvliegende sportvliegtuigen, analoge noise en speekselsymfonieën. ‘Vol. 2’ is excentriek op een andere manier, met brommende drones, collagekunst, verkapte en mismeesterde noise. De titels -‘Dance Music For Lazy People’, ‘I Always Dreamt To Be A Guitar Player’, ‘I’ll Be A Digital Bitch For You’- dikken ook de ironie nog eens aan. De meesterlijke duurloop die hij met het AB Sextet liet horen, die wordt je hier onthouden. Het is wél een even divers als gekmakend bewijs van een schier eindeloze verbeelding.

tekst:
Guy Peters
beeld:
Mazen_Kerbaj_Solo_Trumpet_Vol_2
geplaatst:
di 22 mrt 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!