Slow Spark, Soft Spoke

Dauw is een in Gent gestationeerd cassettelabel dat er steevast voor zorgt dat niet alleen de muziek op de cassettes van excellente kwaliteit is, maar ook de vormgeving van de kartonnen hoesjes wordt minutieus en creatief onder handen genomen.

Dat artwork wordt voor elke release verzorgd door Femke Strijbol, want de opzet van Dauw is dat de grafische vormgeving net zo aantrekkelijk en bijzonder moet zijn als de muziek die op de cassettes, meestal gelimiteerd tot hondervijftig exemplaren, staat.

Het label bracht tot nu toe zo’n vijfentwintig cassettes uit, waaronder werk van MachinefabriekIlluminineStijn HüwelsThe Humble Bee en Twincities. Een aantal van de artiesten bracht al meerdere tapes uit op Dauw, gewoon omdat labelbaas Pieter Dudal kiest voor muziek die hij zelf leuk vindt. Dat de ambachtelijke werkwijze van het artwork, handgemaakt, steevast genummerd en een klein deel van de oplage altijd voorzien van enige extra’s, aanspreekt bij zielsverwante artiesten lijkt ons logisch.

Benoît Pioulard is een nieuwe naam voor Dauw, maar de man, eigenlijk de Amerikaan (Seattle) Thomas Meluch, is allesbehalve aan zijn proefstuk toe. Hij is fotograaf, schrijver, multi-instrumentalist en singer-songwriter in één, en hij houdt van huiskamergemaakte drones. Sinds 2001 brengt hij cd-r’s en cassettes uit, maar in de jaren 2000 verschenen net zo goed een paar albums op het gerenommeerde Kranky.

Samen met minimalistisch componist Rafael Anton Irisarri maakte hij onder de noemer Orcas twee platen voor Morr Music. Een mooie aanwinst dus voor Dauw, die op ‘Slow Spark, Soft Spoke’ vier aangenaam weg luisterende droney soundscapes presenteert die een eenheid vormen met de vormgeving. Doelstelling gehaald dus.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
BenoitPioulard_PIOU
geplaatst:
zo 12 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!