Skeleton Coast

Vijfde plaat alweer van Charles Chicken Diamond, de Franse onemanband die blues als zijn speeltuin ziet, maar weigert zich daartoe te beperken. Hoe beter hij zijn instrumenten beheerst, hoe ruimer hij zijn geluid namelijk ziet.

‘Outsider’ bijvoorbeeld, de vooruitgeschoven single van ‘Skeleton Coast’. Het is een bluesrocker die niet mis zou staan in het oeuvre van, we zeggen maar wat en kiezen voor bands met wie Diamond al het podium mocht delen, Left Lane Cruiser of Canned Heat. Dat heeft te maken met zijn stem, die droger en stemvaster tegelijk klinkt. Indrukwekkend hoe krachtig hij uit de hoek komt in bijvoorbeeld ‘Hyperion’.

Gitaar, synthesizer, en het programmeren van onder meer zijn drumcomputer. Het is bovendien het enige nummer waar hij een gastmuzikant voor inhuurde. Diablo Noir mag even op een stormbuis klateren in de intro. Chicken Diamond kiest voor acht nummers en twee covers. ‘Down On The Street’ van The Stooges is een logische keuze. ‘Cracked Actor’ (uit ‘Aladdin Sane’) van David Bowie is gedurfd en ligt voor zijn stijl minder voor de hand, maar hij komt er uitstekend mee weg. Hij brengt het nummer als een medium Tom Waits, qua stem dan. Een beetje gruizig maar niet té. ‘Deep Black Hole’ zit eerder richting John Lee Hooker, waar opener ’12AX7′ zowaar de bluesrock van AC/DC oproept.

Bluespunk is de naam die zijn muziek nogal eens wordt opgekleefd, en met dit album is dit eigenlijk best terecht.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
ChickenDiamond_SkeletonCoast
geplaatst:
zo 5 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!