728x90 MM

Sin, You Sinners

Het duo The Devils vernoemde zich naar de gelijknamige film van Ken Russel uit 1971 en dan weten we dat drumster Erica Toraldo en gitarist/zanger Gianni Vessella geen rustig hitplaatje zullen hebben gemaakt. Het duo jaagt er tien nummers door in niet eens twintig minuten. Nummers die blues en punk met elkaar verenigen en net zo overdonderend klinken als The Cramps en The Oblivians. Inderdaad, verbluft en verweesd luisteren we naar de bulldozerpunkblues van The Devils die vooral instrumentaal gensters weten te slaan. Zo nu en dan schreeuwt Vessella wat teksten, die absoluut niet hoogstaand zijn en slechts weinig woorden bevatten. Het siert The Devils, want ook hier keren ze terug naar de essentie van rock: duivels rammen. Onan Came On The Floor (x2), The Priest Touched Me Harder (x2). Dat is de gebalde tekst van het schitterende ‘Coitus Interruptus (From A Priest)’. ‘Misery’ bestaat uit twee keer de titel en wat lalala. Een beetje baldadig en nihilistisch, die teksten, maar ze passen wonderwel bij de sneltreinvaart van de blasfemische liedjes die het duo ons door de strot ramt. ‘Sin, You Sinners’ is wellicht één van de beste releases van Voodoo Rhythm ooit. Pierre Omer, zoon van een Indische vader en een Zwitserse moeder, speelde jarenlang gitaar en accordeon bij het fenomenale begrafenisorkestje Dead Brothers. Sinds 2009 maakt hij ook regelmatig solo-uitstapjes, maar het is pas sinds 2013 dat hij een vaste bezetting rond zich heeft verzameld voor zijn Swing Revue. En dat mogen we best letterlijk nemen, want Omer poogt de gloriedagen van de swing te doen herleven, weliswaar net ietsje eigenzinniger dan de doorsnee swingband. De helft van de nummers schreef hij zelf, helemaal in de stijl van de covers die de plaat sieren voor de andere helft. ‘Russian Lullaby’ (Irving Berlin), ‘Lotus Blossom’ (Duke Ellington, ‘Undecided’ (Charlie Shavers) en een van tekst voorziene versie van de oerklassieker ‘Miserlou’ krijgen allen een leuke swingjazzbehandeling. Het luisteren naar ‘Swing Cremona’ katapulteert ons naar de gloedvolle jaren 1930 en 1940 van vorige eeuw, alsof we daar in een donkere kroeg lazarus naar een bandje zitten te luisteren. Heerlijk.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
TheDevils_SinYouSinners
geplaatst:
za 29 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!