Signalement: Spill Gold

Spill Gold mag dan nog niet zo lang bestaan, de band overtuigt zowel op plaat als op de planken. Gezien de vele markten waarin de twee vrouwen thuis zijn, mag dat niet eens verrassend heten.
Spill Gold

Spill Gold mag dan nog niet zo lang bestaan, de band overtuigt zowel op plaat als op de planken. Gezien de vele markten waarin de twee vrouwen thuis zijn, mag dat niet eens verrassend heten. ‘Je zoekt de grenzen van je kunnen op.’

‘Je kunt in onze muziek ook wel horen dat we niet muzikaal geschoold zijn.’

Met hun eerste album op het label Knekelhuis laat het Amsterdamse duo Spill Gold horen een caleidoscopische machine te zijn die zowel stevige gitaarriffs, zwevende synthesizerklanken als atypische percussie brengt in een amalgaam aan stijlen. Als we de werkzaamheden van de twee vrouwen in Spill Gold beschrijven als ‘Nina de Jong op drums en percussie en Rosa Ronsdorf op synthesizer, gitaren en vocalen’, doen we eigenlijk geen recht aan de rollen die ze op zich nemen. Beiden belichamen de instelling dat een artiest moet blijven groeien en zichzelf uitdagen. In het geval van Ronsdorf en De Jong resulteert dat in een geluid dat de luisteraar doet denken dat er een hele band verantwoordelijk is voor de zeven nummers op ‘Highway Hypnosis’.

Gelaagd

Aanvankelijk opereerde Spill Gold als een drietal, tot de Amerikaanse Jessica Tucker besloot terug te verhuizen naar haar thuisland. De Jong en Ronsdorf vertellen dat de wens om als duo samen te werken al langer bestond en dat het daarom voor hen natuurlijk voelde om als tweetal verder te gaan.

‘Voordat we met deze band begonnen, speelden we samen in Bird On The Wire en de meeste muziek voor Spill Gold schreven we met zijn tweeën. Inmiddels werken we ruim tien jaar samen en zijn we goed op elkaar afgestemd. We kunnen snel schakelen, zowel in het schrijfproces als op het podium. Daarbij vinden we een duo een interessante samenwerkingsvorm, die je zowel beperkt als dwingt om op een andere manier naar je eigen spel te kijken. Je kunt maar twee handen gebruiken, maar dan kom je erachter dat je met je voeten ook nog iets kunt doen. En vandaar ga je naar ‘wat kan ik nog met mijn rechterpink doen?’. Je zoekt de grenzen van je kunnen op. We delen steeds meer de muzikale verantwoordelijkheden in de band, waarbij we veel wisselen van instrument. We houden allebei van een gelaagd geluid, maar willen wel alles live kunnen spelen, zonder opnames die meelopen.’

Dat gelaagde geluid is absoluut aanwezig op ‘Highway Hypnosis’. De muziek is nauwgezet gecomponeerd, als een ingewikkelde puzzel van onderdelen die precies in elkaar passen. Als luisteraar kun je genieten door aandachtig te luisteren, maar tegelijkertijd overvalt je het gevoel dat er ieder moment een stomende jam kan ontstaan waarbij het lichaam wild wil bewegen. ‘We vinden muziek schrijven en opnemen heerlijk om te doen, maar zijn wel echt een liveband.’

Theater

Ronsdorf en De Jong richten zich niet alleen op hun eigen band, maar zoeken ook de samenwerking op met artiesten uit andere disciplines. In 2018 bracht Spill Gold de debuut-ep uit op het eigen label, Meduse MagiQ, dat de vrouwen samen met de muzikanten achter Blue Crime en Plant Orchestra bestieren.

Naast label fungeert Meduse MagiQ ook als een gemeenschap waarbinnen muzikanten elkaar ondersteunen, door onder meer concerten, exposities en voorstellingen te organiseren; en artiesten uit te nodigen om samen te werken. Een mooi voorbeeld hiervan is de Melting Universe-serie, waarbinnen Ronsdorf onder de noemer Project Creature muziek heeft geschreven voor een optreden. De serie is een experimenteel geluidsprogramma waarin aandacht wordt besteed aan vrouwelijke experimentele geluidskunstenaars. In een reeks concerten die zich afspeelt tussen sonische dialogen, gaan twee muzikanten op auditieve wijze het gesprek aan met elkaar en het publiek.

Ook op het theatervlak is het tweetal actief. De Jong heeft in 2018 de muzikale component verzorgd voor de theatervoorstelling ‘Iemand die slaapt’ van het Vlaams-Nederlandse theatercollectief BOG, dat een muzikale opvoering maakte van het klassieke boek van Georges Perec uit 1967. De Jong nam het slagwerk voor haar rekening en speelde daarmee een belangrijke rol in de sfeerzetting van het stuk.

Momenteel werkt Spill Gold aan muziek voor een nieuw theaterstuk. ‘We schrijven de muziek voor de voorstelling XX, een coproductie van muziektheatermakers Iona & Rineke en Orkater, een Amsterdams muziektheatergezelschap. Het stuk is een soort alternatieve geschiedschrijving, vermomd als concert. Het gaat over een groep vrouwelijke strijders in de klassieke oudheid; over heksenvervolging, een transman in het interbellum en een vrouw die via het internet wordt opgelicht. Als de coronamaatregelen het toestaan, spelen we het stuk op Oerol en op het Over het IJ Festival.’

Ongeschoold

Het snijvlak van muziek, theater en kunst bevalt beiden goed. ‘Voor onze nieuwe tour werkten we samen met grafisch kunstenaar Jacob Hoving. Hij heeft ook het artwork voor het album gemaakt; en een speciale lichtshow bij onze muziek.’

Het aangaan van een gesprek lijkt de stuwende factor achter het werk van het tweetal. Met elkaar, met andere muzikanten, met artiesten uit andere disciplines; en met het publiek. ‘We zien onszelf eigenlijk meer als multidisciplinair kunstenaar dan als pure muzikanten. Je kunt in onze muziek ook wel horen dat we niet muzikaal geschoold zijn. We gaan op muzikale ontdekkingstocht door het gesprek aan te gaan. We vinden het mooi om te merken hoe je van twee verschillende visies en speelstijlen, van losse elementen, samen iets totaal nieuws kunt maken. Je gaat door dat soort gesprekken met elkaar ook je eigen inbreng vanuit een ander perspectief bezien.’

Wellicht daardoor heeft hun muziek raakvlakken met een veelheid aan genres, maar toch een zeer eigen karakter dat moeilijk eenduidig te beschrijven is. ‘Wat dat betreft passen we ook goed bij Knekelhuis. Mark (van der Maat, oprichter van het label, nt) heeft precies dezelfde houding tegenover muziek als wij. Hij is een echte liefhebber en brengt op het label allerlei verschillende stijlen muziek uit. Elke plaat die hij uitbrengt, is ook een beetje zijn kindje en hij zal nooit iets uitbrengen waar hij niet achter staat. De samenwerking met Knekelhuis voelt integer en dat kom je niet altijd tegen in de muziekwereld.’

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!