Signalement: Afrikan Sciences

Onder zijn alterego Afrikan Sciences bracht Eric Porter - één van de vele met parels bezette spelden in de hooiberg van de op hip hop gebaseerde elektronica - vorig jaar twee full albums uit. Maar de man heeft nog veel meer voor ons in petto.

Onder zijn alter ego Afrikan Sciences bracht Eric Porter – één van de met parels bezette spelden in de hooiberg van op hiphop gebaseerde elektronica – vorig jaar twee albums uit. De man heeft echter nog meer voor ons in petto.

‘Means and Ways’, de eerste full-lentgh die Eric D. Porter alias Afrikan Sciences uitbracht, dateert van 2011. Maar de man is al veel langer bezig met muziek. Al in 2006 bracht hij zijn eerste ep ‘Wadada’ uit, waar hij zes jaar naartoe had gewerkt. “Tot die tijd had ik mij toegelegd op het ontwikkelen van mijn eigen stem als producer. Ik ben in de muziek beland als deejay, maar al gauw wist ik dat ik zelf ook wilde creëren. Geleidelijk aan heb ik de omschakeling gemaakt van het spelen van andermans deuntjes naar het maken van de muziek die ik in mijn hoofd hoorde.”
Door de jaren heen heeft Porter zijn stijl grondig gepolijst. Qua geluid is Afrikan Sciences vanuit de hiphop steeds meer opgeschoven in de richting van elektronische muziek, zonder daarbij in te boeten aan originaliteit. Ook technisch heeft hij als producer heel wat vooruitgang geboekt. Toch vindt Porter de software en snufjes lang niet zo belangrijk als de muziek zelf. “De essentie ligt in het vatten van een bepaald geluid op het moment: de gevoelens en ideeën die je wil overbrengen zo goed mogelijk benaderen.”
Over persoonlijke achtergrond gesproken: Porter is afkomstig uit New York, bepaald geen hinterland wat betreft hiphop en elektronica. Die omgeving en de mensen die er deel van uitmaken hebben natuurlijk ook een invloed op zijn muziek. “Zo is de Deepblak-familie (zijn voornaamste label, nk) een belangrijk klankbord en een bron van inspiratie. Door met PAN (label waarop zijn recentste soloplaat uitkwam, nk) in zee te gaan heb ik dat platform nog wat uitgebreid”, aldus Porter
Het omgekeerde is echter ook waar. Dankzij het internet kunnen producers van over de hele wereld muziek met elkaar delen en er zelfs samen aan werken. Je hoeft dus niet langer tot een (geografisch) afgebakende scene te behoren. “Dat is helemaal waar”, beaamt Porter. “Ik beschouw mezelf niet als een New Yorkse artiest. Ik heb trouwens tien jaar aan de westkust gewoond. Het internet heeft echt bruggen geslagen tussen muzikanten over de hele wereld.” Een van zijn samenwerkingsverbanden is die met Armon Bazile, beter bekend als Aybee. Maar Porter heeft een karrenvracht aan muzikale projecten op til staan: The Student Body, The Student Body Presents Arts & Sciences, The Camelwalk, Ole Shady Grady and the Neighborhood Characters, Babylon Spliffs en – misschien wel zijn persoonlijke favoriet – Les Graciés, een product van voornoemde online samenwerkingen.
Voor dat laatste project is de producer nog op zoek naar een label, maar hij belooft ons heel wat nieuws voor 2015. “De zaadjes zijn gepland, nu is het tijd om te oogsten”, voegt hij er poëtisch aan toe. Porter productief noemen zou een grof understatement zijn. De man bracht vorig jaar twee platen uit met Afrikan Sciences en zit ondertussen alweer in de studio met Sassacyprigo (de ‘Arts’ van Arts & Sciences), maar is zich tegelijk ook aan het voorbereiden op zijn live shows in het voorjaar. “Tot nog toe vindt geen enkele daarvan plaats in België of Nederland, maar ik verwelkom elke uitnodiging warmhartig.” Programmeurs aller landen, doe er uw voordeel mee.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!