Seslerde

Toen Karen Willems zich begin 2020 voornam een jaar lang de focus te leggen op haar solowerk, had ze zich haar ‘terugplooimomentje’ wellicht iets minder extreem voorgesteld. Het voornemen om haar werk te documenteren op verschillende tapes lijkt alleszins goed te lukken. Een paar nummers geleden berichtten we je al over de eerste cassette in het rijtje, ‘Grondwerken Willems’, ondertussen zijn er twee bijgekomen. Op ‘Seslerde’ – in februari opgenomen in Istanboel en uitgebracht door W.E.R.F. Records – laat Willems zich bijstaan door Barkin Engin op gitaar en percussie, Burak Tamer op synth (beiden van Turkse avant-rockers Replikas) en Zeynep Kaya Beraud (Sousta Politiki) op zang. Uit de opnames – hit or miss-improvisaties – selecteerde Willems een trip van stevig rockende stukken, drones en abstracter werk, hier en daar doorspekt met veldopnames. Ze grijpt voor het grootste deel van de opnamen terug naar haar reguliere drumset, maar hier en daar sijpelt er ook wat percussieve couleur locale door. Tape nummer drie in de reeks heet ‘Bentillse Berber’ (op esc.rec) en draait opnieuw rond het percussieve solowerk van Willems. ‘Joy, sadness, melancholy and hope’, lezen we in de hoes, en al die stemmingen zitten wel degelijk in de plaat. De opzet is vergelijkbaar met ‘Grondwerken Willems’, ze vertrekt namelijk weer vanuit het idee dat je overal geluid uit kunt halen en percussie niet per se om ritme hoeft te draaien, maar Willems graaft zich op deze plaat nog meer een weg naar binnen. ‘Bentillse Berber’ is een luistertrip die tegelijkertijd confronterend en louterend is, met geluiden die nu eens troosten en er dan weer keihard inhakken. Maar het zou ook kunnen dat corona met onze hormonen aan het spelen is.    

tekst:
Stijn Buyst
beeld:
Karen_Willems_Seslerde
geplaatst:
di 21 dec 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!