Section

Een mens kan zich vergissen; en er is zoiets als voortschrijdend inzicht. Toen we een oordeel velden over ‘Framework’, het vorige album van A Projection uit 2017, kwamen we –ondanks heel wat intensieve luisterbeurten- stomweg niet verder dan dit: “Het vijftal schrijft best wel aardige songs, maar kan tegelijkertijd geen seconde ontkennen dat ze een nakomertje zijn van postpunkbands als The ChameleonsThe Comsat AngelsRed Lorry Yellow LorryThe SoundEcho & The Bunnymen en uiteraard Joy Division.” En voorts dat het album uitsluitend werkte in kleine porties. Twee jaar en tig rondjes op de platenspeler later is dat album uitgegroeid tot een van onze postpunkfavorieten van dat jaar. De songs bleken écht wel catchy te zijn. De tand des tijds, et cetera. Zo zie je maar. Ook ‘Section’ is een groeiplaat. Op het eerste gehoor: prima songs die verder niet wereldschokkend zijn. Maar met elke luistersessie weten de Zweden zich met nummers als ‘Something Whole’ of ‘Diffusion’ in het geheugen vast te haken. Het is nochtans een zware tijd geweest voor de band. De zanger hield het voor bekeken, er waren veranderingen in de line-up tijdens het schrijfproces voor de derde plaat; en er waren gezondheidsproblemen. Bassist Rikard Tengvall heeft nu de zang voor zijn rekening genomen en zijn stem past perfect in het postpunkplaatje. Een jaren 1980-sound zonder een sonore bariton: het zou niet echt werken. ‘Section’ draagt niets bij tot de niche, maar de songs zijn goed tot uitstekend. Over twee jaar volgt onze definitieve evaluatie.

Het Gentse Wool-E is het label dat Whispering Sons lanceerde –ere wie ere toekomt- en daarmee bewees al langer een neus te hebben voor alles wat ruikt naar postpunk en co. Niet alleen voor jong talent dat aan het raam komt pieken, maar ook voor gepokte en gemazelde veteranen. De line-up van het debuterende The Mars Model bestaat uit Belgen en Fransen die onder meer hun sporen hebben verdiend bij DefinitivosMarky Ramone & The Speedkings en de H800 hardcore-legende Liar. ‘FrancoBelga’ telt vier potige nummers -waarvan ‘Failing Forward’ zo op de radio kan- die met de voeten vooruit springen in het speelveld tussen powerpop en fel rockende postpunk. The Sisters Of Mercy van ‘Vision Thing’ in de clinch met het Zweedse Pain (ten tijde van ‘Psalms Of Extinction’) en de Amerikanen van Publicist UK: er zijn slechtere referenties om op te diepen voor een debuut-ep.

tekst:
Serge De Pauw
beeld:
AProjection_Section
geplaatst:
wo 14 apr 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!