Saturday Night

Hoe gaat dat? Je zit in een band. Na een aantal jaar voel je ideeën borrelen die je niet kwijt kunt in het moederschip? Dan ga je maar werken aan een soloplaat. Dat is voor deze twee heren dus ook het geval. Tim Darcy zou je kunnen kennen van het Canadese Ought. Die artpunkers brachten twee meer dan geslaagde albums, ‘€˜More Than Any Other Day‒ en ‘Sun Coming Down’€™ uit. Bij optredens was het ook Darcy die veel van de aandacht naar zich toe zoog. Dat heeft te maken met de charismatische uitstraling die de jongeling op een podium heeft. Van een relatieve rustpauze van zijn band heeft hij gebruik gemaakt om aan deze uitstap te werken. Daarop horen we aanvankelijk wel nog echo’s van Ought. Zoals bijvoorbeeld in de openingstrack ‘€Tall Glass Of Water’€™. In de clip bij dat nummer én op de hoes van de plaat presenteert hij zich trouwens als een soort dandy. Na die openingstrack laat hij ook andere stijlen zijn nummers beïnvloeden. Zo horen we in ‘€Found My Limit’ een soort moderne americana. Maar dat kruist hij vaak met snerpende gitaren en klanken die we kennen van zijn eerdere werk. Luister maar eens naar het titelnummer. Naast Ought snijdt Tim Darcy hier dus een interessant nieuw pad aan in zijn muzikale universum (www.timdarcy.com). Ook Cory Hanson van de Californische psychedelische rockers Wand voelde dat de tijd rijp was om zich aan een uitstap te wagen. Hij wijkt op zijn soloplaat iets verder af van muzikale lijn die zijn band uitstippelde. Hij kiest voor eerder pastorale folk hier en daar aangelengd met een barok muzikaal element. Vanaf ‘Replica’€™ kruipt hij langzaam onder onze huid. Is het omdat we iets horen dat ons doet denken aan ‘Bryter Layter’€™ van Nick Drake? (www.dragcity.com) Alleszins deze beide soloplaten kunnen op instemmend geknik rekenen, maar wij kijken toch vooral uit naar nieuw werk van hun bands.

tekst:
Maarten Timmermans
geplaatst:
do 16 feb 2017

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!