728x90 MM

Sanctuary (Overtones and Deviations)

‘Sanctuary (Overtones and Deviations)’ is het debuutalbum van de jonge Britse, prijswinnende, componist en multi-instrumentalist James Batty; een album waarbij hij zijn ideeën alle ruimte wilde geven, legt hij uit in het begeleidende boekje. Batty wilde bijvoorbeeld experimenteren met tonen buiten de – in Westerse muziek gebruikelijke – twaalf tonen van de chromatische toonladder. Onder andere heeft hij ruim gebruik gemaakt van een zestientoons verdeling, waarvoor hij zijn piano, gitaren, synthesizers, een viool en andere instrumenten opnieuw gestemd – fysiek dan wel elektronisch. Het resultaat klinkt vreemd – vals, is waarschijnlijk de eerste reactie, maar dat is dus voor het anders geconditioneerde oor – alsof de noten steeds wegglijden. Het gaat niet alleen om een ‘andere’ benadering van (met name) klassiek pianospel. Batty heeft de kalme, vervreemdende pianopartijen gecombineerd met elektronica, in ‘Microcosm’ bijvoorbeeld met zoemende en pulserende tonen, en in ‘Reflexion’ met onrustig geritsel en gebrom. Voor dat laatste nummer heeft hij trouwens een door Iannis Xenakis ontwikkelde synthesizer gebruikt, die de plaatsing van klanken algoritmisch bepaalt. Elektronica speelt naast de piano een belangrijke rol op ‘Sanctuary’. In mooie composities als het genoemde ‘Reflexion’ of in ‘Hexes’ combineert hij het met de pianoklanken; in ‘Monarchy’ combineert hij meerdere akoestische elementen met zware bromtonen en onwereldse geluiden, bijvoorbeeld. In ‘Frontier’ heeft Batty filters, die gebruikt worden om klanken te bewerken als zelfstandig geluid gebruikt. Alsof het niet genoeg is – inderdaad, hij wilde zijn ideeën alle ruimte geven – heeft hij zich in het componeren verder laten beïnvloeden door visueel werk: schilderijen van Jo Baer en het gebruik van ruimte in een film van Michael Haneke, onder andere. ‘Sanctuary’ is daardoor een rijk en gevarieerd album geworden, en tegelijkertijd een boeiend elektroakoestisch geheel. Verkrijgbaar als digitale download via Zeromoon en als (gelimiteerde) cd via het Russische Frozen Light.

tekst:
Robert Muis
beeld:
James_Batty_Sanctuary_Overtone
geplaatst:
do 25 okt 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!