Salome

In GC#110 waren we vol lof over de minicd ‘Kitsuné’ (2012) van Marriages. Het trio uit Los Angeles, bestaande uit Emma Ruth Rundle (zang, gitaar), Greg Burns (bas, synthesizer) en drummer Andrew Clinco, die de oorspronkelijke drummer David Clifford vervangt, sproot voort uit de inmiddels opgeheven instrumentale postrockband Red Sparowes. Voor Marriages werd echter afgeweken van het vertrouwde geluid van die band en koos het drietal een meer naar experiment neigende benadering die vooral getypeerd werd door de stem van Emma Ruth Rundle. De zes nummers op het schijfje waren divers, zonder de samenhang tussen het geheel te verliezen, en hadden allen iets mysterieus over zich. Voor deze volwaardige opvolger, waarop we negen nummers terug vinden, laat de groep dat experiment een beetje los en kiest volop voor een hedendaagse versie van shoegaze, gedragen door de uitermate mooie voordracht van engeltje Rundle. Op opener ‘The Liar’ valt het nog niet echt op, maar hoe dieper we ons laten gaan in de plaat, hoe meer verwantschap we ontdekken met Cocteau Twins. Muzikaal en qua zang, want de stem lijkt soms heel erg op die van coryfee Elizabeth Fraser. En daarmee doen we geen afbreuk aan de kwaliteit van de zang van ons Emma, integendeel. Ze mag het als een compliment beschouwen. Muzikaal klinken de drums en de gitaren een stuk heftiger en slaagt Marriages er in om verslavende ritmes en melodieën te koppelen aan een dromerig en mysterieus sfeertje. Zeker de tweede helft van de plaat, met uitschieter ‘Less Than’ voorop, toont aan het peloton shoegazers van het ogenblik hoe een echt goed nummer in dit genre hoort te klinken.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Marriages_Salome
geplaatst:
ma 26 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!