Sailing a Sinking Sea

Een naam die zich voortdurend opdringt tijdens het luisteren naar Bitchin Bajas, het project rond Cooper Crain, is die van krautrockband Popol Vuh. Ook deze band had als beginpunt experimentele elektronica, waardoor gaandeweg steeds meer folk- en esoterische elementen werden verweven. Het bekendste werk van Popol Vuh zijn de soundtracks voor de films van Werner Herzog. ‘Sailing A Sinking Sea’, de soundtrack bij de gelijknamige documentaire van Olivia Wyatt, zou zo in die reeks passen.

De film handelt over de Mokenstam, een zeenomadenvolk dat leeft in het Andamanse zeegebied, dat grenst aan Thailand en Myanmar. Hun kennis van de natuur en de zee werd van generatie op generatie doorgegeven, maar hun traditionele leefwijze wordt bedreigd, onder andere door oliemaatschappijen die azen op hun leefgebied. Bovendien heeft de stam door de tsunami van Kerst 2004 grote materiële verliezen geleden, ook al vielen er geen doden onder de Moken, omdat ze vanwege hun verbondenheid met de natuur de tsunami al in een vroeg stadium voelden aankomen.

Terug naar natuur en mythologie, puur en eerlijk – kan het esoterischer? Zowel film als soundtrack roepen herinneringen op aan ‘Dutch Harbor – Where The Sea Breaks Its Back’, een soortgelijke antropologische film over de Ungangan-stam in Unalaska, met eveneens een soundtrack van veldopnamen en soundscapes, waarvoor het Boxhead Ensemble en Will Oldham verantwoordelijk waren.

En met deze Will Oldham, alias Bonnie ‘Prince’ Billy, nam Bitchin Bajas het album ‘Epic Jammers And Fortunate Little Ditties’ op. Deze combinatie is niet vreemd voor wie bijvoorbeeld Oldhams ‘Get The Fuck On Jolly’ of zijn bewerkingen van Hare Krishna-liederen op de ‘Blue Lotus Feet’-ep kent. De negen jammers en ditties zijn opgebouwd uit geïmproviseerde, geloopte klanken en teksten, die af en toe verzanden of juist uit de bocht vliegen, zoals in ‘Your Whole Family Are Well’ of ‘You Are Not Superman’, maar soms ook prachtig uitpakken, zoals in ‘Your Heart Is Pure, Your Mind Is Clear, Your Soul Devout’ en vooral ‘Despair Is Criminal’, waarin Oldham, die de laatste jaren steeds meer als een ouwe zeur is gaan klinken, weet te raken als in zijn beste jaren.

tekst:
Maurice Dumont
beeld:
Bitchin_Bajas__Oli_Sailing_a_Sinking_
geplaatst:
vr 22 jul 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!