Geluid

Deutsche Wertarbeit

S/t


Artiest:Deutsche Wertarbeit
Titel:S/t
Label:Bureau B
Distributeur:Sonic Rendezvous

Artiest:Conrad Schnitzler

Artiest:Conrad Schnitzler

www.bureau-b.com

Deutsche Wertarbeit is een vergeten pareltje dat Bureau B met veel liefde voor ons heeft opgedolven. Onder die schuilnaam gaat een project schuil van Dorothea Raukes, die van Düsseldorf afkomstig is en deel uitmaakte van Streetmark. Ze speelde in die rockband synthesizers en keyboards, maar kon zich nooit ten volle uitleven binnen de groep. Het democratische principe waaronder men opereerde, liet Raukes niet toe om haar eigen ideeën voor de volle honderd procent in het groepsgeluid te integreren. Ze besloot om een soloplaat te maken, die integraal bestaat uit geluiden die ze uit een arsenaal aan Korg-synthesizers haalde. Ze had namelijk een sponsordeal met de firma, al doet dat weinig af aan de kwaliteit van de zes stukken, die een samensmelting van Tangerine Dream, Kraftwerk en Jean-Michel Jarre laten horen. De plaat verscheen oorspronkelijk in 1981 en is nu eindelijk, na jaren van stilte en onvindbaarheid, opnieuw verkrijgbaar. Het bleef bij dit ene werkstuk. De catalogus van Bureau B bevat al enkele heruitgaven van het werk van Conrad Schnitzler, en met ‘Gelb’ en ‘Grun’ voegt het label er daar nog twee aan toe. ‘Rot’, ‘Blau’, ‘Gold’ en ‘Silber’ kregen we eerder reeds voorgeschoteld, en de reeks kleurtitels gaat dus door. Beide platen dateren uit 1981, al is ‘Gelb’ een heruitgave van ‘The Black Cassette’ uit 1974. ‘Gelb’ bevat vijftien nummers, drie daarvan zijn bonusnummers, die variëren van kosmische muziek (het derde) of industrial aandoende stukken (het eerste), en alles daartussenin. Voor ’s mans gebruik om nummers van een plaatkant te componeren, of door zijn instrumentarium te laten bedenken, is dit een ware revolutie. Korte stukken waarin duidelijk hoorbaar menselijk ingrijpen gebeurt. ‘Grün’ is dan weer eerder een compilatie, die opnames bevat uit de periode 1976-1980, hoewel, want eigenlijk zijn het slechts twee stukken. In de vinylversie kan ‘Bis Die Blaue Blume Blüht’, de B-kant, zowel op 45 als op 33 toeren worden afgespeeld. Op de cd staan beide mogelijkheden achter elkaar, waardoor duidelijk is dat Schnitzler ook de bedoeling had dat dit stuk op beide snelheden kon worden afgespeeld, zonder afbreuk te doen aan het nummer. ‘Der Reise Und Seine Frau’, de A-kant, is een half uur durende trip van machinale ritmes die alsmaar zichzelf herhalen en stilletjes aan verschuiven, waarna Schnitzler minimale geluiden toevoegt. De kleuren zijn op, maar Schnitzler heeft nog heel wat platen die wel een heruitgave verdienen, dus het label kan nog even verder.

Reacties