S/t

Weval en Kompakt is een gouden combinatie. De twee horen bij elkaar als zoete wijn en raves die doorgaan als de zon weer naar de horizon klimt. In 2014 pikte het Keulse label de twee Amsterdammers op. Er volgden twee ep’s en nu is er het langverwachte langspeeldebuut, vorig jaar zomer opgenomen in een zonovergoten Amsterdam. En wat voor debuut. Harm Coolen en Merijn Scholte Albers hebben de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt. Vergeleken met de bejubelde en fraaie releases ’Easier’ (2014) en ‘It’ll Be Just Fine’ (2015) is ‘Weval’ een klasse hoger. Het duo maakt er donkere, naar nostalgie smakende pop-house die best wel pijn doet, maar ook geruststelt. Zoals Justus Köhncke in zijn meer dansbare werk en Closer Musik dat eerder voor Kompakt deden. En dan zijn er die hoorbare invloeden van Border Community, van Nathan Fake en James Holden: de imperfectie die de twee Amsterdammers koesteren. Vals gestemde piano in de twee delen van ‘You Made It’, synthesizers met Instragram-filter in ‘Ways To Go’ en ‘Just In Case’, de afwisseling in de nummers tussen een zware rokerige stem en een breekbare ijle. Weval combineert de donkere, introverte kant van de dansvloer met het nostaligisch-melancholische, positieve geluid van post-rave en lijkt daardoor eigenlijk nergens écht op. Dat is een groot compliment. Nog belangrijker is dat ‘Weval’ een geweldig album is geworden met prachtige, gelaagde pop-house die traag voorbij glijdt als een herinnering de beste intieme rave waar je ooit bent geweest. Een album dat zoiets voor elkaar krijgt verdient alle egards.

tekst:
Theo Ploeg
beeld:
Weval_St
geplaatst:
vr 28 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!