S/t

“If you are […] a member of the rat race, climbing around a dumpster with the other rats vying for power, you may of course listen, but know – this is not music for you. This is action against you.” Met dit statement lanceerde Levon Vincent in februari zijn titelloze album. Het was enkele dagen gratis te downloaden via WeTransfer en Soulseek. Kort daarna kwamen er – zij het mondjesmaat – ook exemplaren op vierdubbel vinyl uit, zonder hoes, begeleid door een handgeschreven tracklist en elk exemplaar met unieke labels. Net als de leden van Radiohead ten tijde van “In Rainbows” lijkt Vincent nogal te worstelen met zijn artistieke integriteit; “Anti-Corporate Music” heet een van de nummers. Hoewel dat afzetten tegen de muziekbusiness iets sympathieks en authentieks heeft, heeft het ook iets van een gimmick die publiciteit genereert bij een specifieke doelgroep. Want wie heeft hem als artiest ooit een strobreed in de weg gelegd? Zijn releases krijgen over het algemeen een goede pers en brengen op sites als Discogs en eBay aardige bedragen op. Uiteindelijk draait het natuurlijk om de muziek, en die is gelukkig zeer geslaagd. Binnen de beperkingen die Vincent zichzelf ook muzikaal oplegt, weet hij een maximum aan resultaat te bereiken. Zijn tracks zijn regelmatig opgebouwd, blijven productioneel netjes binnen de lijntjes, maar zinderen onder de oppervlakte. Daarnaast schemert in elke track een stuk muziekgeschiedenis door: John Carpenter in ‘The Beginning’, Basic Channel in ‘Junkies On Hermann Strasse’, Carl Craigs ‘Landcruising’ in ‘For Mona, My Beloved Cat_ Rest in Peace’ en The Art Of Noise in ‘Confetti’. De kracht van dit album zit hem in de combinatie van muzikale rijkheid en zelfbeheersing, niet in het label ‘Puur en eerlijk’.

tekst:
Maurice Dumont
beeld:
LevonVincent_LevonVincent
geplaatst:
do 8 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!