S/t

Yair Elazar Glotman bracht dit jaar als KETEV twee albums uit, waarvan met name de tweede, ‘I Know No Weekend’, zeer de moeite waard is voor liefhebbers van langzaam schuivende bas-drones en overlappende elastieken ritmes. Daarvoor al bracht hij onder zijn eigen naam in 2015 het sterke ‘Études’ uit, ook op Subtext, waarop het geluid van zijn (klassieke) bas centraal stond. Op zijn nieuwste plaat, als Blessed Initiative, demonstreert Glotman vooral zijn kunde als sound designer. De muziek lijkt nauwgezet samengesteld uit bronnen van heel verschillende klankwerelden, waardoor het geheel een soms vervreemdend effect heeft. Hij bouwt geluidsruimtes uit sequenties van onherkenbaar gekraak en geknisper die je als luisteraar dicht op de huid zitten, met als achtergrond een omgeving die door galm en hangende tonen juist veel ruimte heeft. Met name dat laatste element geeft de plaat een ijzige glans, hier en daar versterkt door wat klinkt als krakend ijs en tinkelende pegels. Glotman werkt in film als foley artist (geluidenman, bruiteur), en dat is te horen. Daardoorheen is er opeens een enkele lettergreep van zijn eigen spraak, een geloopte orkestsample, of chaotische percussie die klinkt als een windorgel. ‘Blessed Initiative’ mist de constante onderhuidse dreiging van Glotmans muziek als KETEV, en is veel minder intuïtief. Het lijkt meer conceptueel – al zou ik niet durven formuleren wat het concept precies is. Fascinerend is het in ieder geval wel. Aanrader voor fans van Koenraad Ecker, Eric Holm en Helm.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Blessed_Initiative_St
geplaatst:
do 1 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!