Sunn O))) in De Kreun in Kortrijk in januari 2020

Waar rook is, is Sunn…

Het is van 2016 geleden dat de drone metal goden van Sunn o))) in ons Belgenland een optreden gaven. Gelukkig zorgde de organisatie Wilde Westen voor een (welkome) terugkeer van Sunn o))) naar onze contreien.

Door de striktere regels van geluidsnormen bij de muziekconcerten in verschillende Europese landen liet de band ook een tijdje onze regio links liggen.

Met de twee releases uitgebracht in 2019, ‘Life Metal’ en ‘Pyroclasts’, kon deze Amerikaanse doom/drone metal  en dark ambient band het Belgenland niet links laten liggen.

Vroeger naar de bar

Caspar Brötzmann kreeg de eer de zo goed als uitverkochte concertavond op gang te trekken. De Duitse totempaal die bekend staat voor de lange complexe nummers met zijn band Massaker bracht alleen zijn basgitaar mee. 

Eenzaam voor een muur van versterkers liet de man met zéér lange vingers zich volledig gaan in het martelen van zijn instrument. De snaren kletterden als stalen zweepslagen door de ruimte. Dat Brötzmann een virtuoos is staat buiten kijf maar het experimentele geschuur en gekraak begon na een kwartier in een structuurloze brij van improvisatie te veranderen.

Toen de Bass Totem nog eens zijn vocale kunsten door de speakers joeg, werd de performance echt irritant. Het gejank deed héél wat aanwezigen (waaronder ook het Gonzo team) vroegtijdig naar de bar verhuizen.

Orders

Bij het binnentreden van De Kreun werden de mensen van de pers al meteen de levieten voorgelezen. Sunn o))) wou niet dat tijdens het eerste uur van het optreden foto’s genomen werden, alleen na dat uur, gedurende tien minuutjes  was het toegestaan…  Ach, we trokken ons daar niets van aan. 

Het had ook geen zin om het eerste uur een deftige fotoshoot te doen want de zaal werd bij de start van hun optreden (traditioneel) volledig gevuld met een dikke rookwolk, die er voor zorgde dat het zicht tot een drietal meter ver beperkt bleef.

Brandalarm

Achter de dichte mist kwam het optreden van Sunn o))) langzaam op gang. De logge gitaardrones baanden zich een weg door de kleverige smog. De belichting creëerde een onaards effect van een opkomende zon die zich doorheen de optrekkende nevel boorde.

De druïden werden zichtbaar en stuwden hun resonanties theatraal het publiek in. En luid was het, niemand merkte in de zaal dat de immense hoeveelheid rook het brandalarm in werking had gezet, met een lichte paniek in de bar waar in drie talen een evacuatiebevel volgde.

Ongecontroleerde emoties

Het publiek was al in de eerste fase van massahypnose wanneer de sonische geluidsgolven  merkbaar met ambient klanken ingekleurd werden door Tos Nieuwenhuizen (Moog) en Steve Moore (Moog). Het geluidsniveau werd ook langzaam opgedreven waardoor de trillingen een massale sonische bodyscan veroorzaakten. 

Stephen O’Malley (gitaar) en  Greg Anderson (gitaar) ramden de oordoppen tijdens de tijdsverwarrende gitaargolven tegen de trommelvliezen. Het hoogtepunt van de avond begon toen vierde druïde en multi-instrumentalist Steve Moore in actie schoot. Moore hing al bijna de gehele set meer onder zijn Moog (en aan de wijn) dan er boven. Toen zijn lippen tegen de trombone kwamen ontstond er een extra griezelige dimensie tussen de vervormde gitaardrones heen.

Het zoemende en treurende geschal van het blaasinstrument veroorzaakte allerlei emoties en psychedelische gewaarwording bij de gebiologeerde aanwezigen. Mensen begonnen tranen te laten, te mediteren, anderen lieten  zich gehypnotiseerd, door de loop van vibraties, op de trillende vloer zakken.

Martiaanse aardbeving

De krachtige combinatie van gitaardrones, Moog en schuiftrombone produceerden een eenheidsgevoel tussen de geluidskunstenaars en de toeschouwers. Het betonnen balkon van De Kreun werd samen met de daverende aanwezigen, een tweede keer in haar bestaan, getrild en verdicht.

De rode gloed met de rookslierten op de schuddende constructie voelden aan als een Martiaanse aardbeving. Door de extase verloor Stephen O’Malley even zijn  beheerste gevoel op de traagheid waardoor hij wilder en sneller begon te spelen. De monniken van Sunn o))) verpletterden Kortrijk met een sonisch delirium waar nog een tijdje over na-gebeefd zal worden.

Gezien: Sunn o))) + Caspar Brötzmann Bass Totem – De Kreun @ Wilde Westen, Kortrijk – 29 januari 2020
Tekst: Patsker Omaer Beguin
Foto’s: Bart Marescaux en Patsker Omaer Beguin

tekst:
Patsker Omaer Beguin
beeld:
Sunn-O-Foto-Patsker-Omaer-Beguin-3
geplaatst:
zo 2 feb 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!