Na enkele kleinschalige experimenten met veldopnames, is deze gelimiteerde (driehonderd stuks) cd het echte debuut van een Australische artieste, die graag de geest van omgevingen in haar opnameapparatuur stopt. De directe aanleiding voor ‘Waking’ is een rondreis van drie maanden door verschillende delen van Europa, onder andere om samen te werken en op te treden met geestgenoten als David Toop en Chris Watson. Het spreekt vanzelf dat de klankentapper in die omstandigheden overuren maakt. Wie bij de term field recordings stilletjes zit te hopen op geritsel in het struikgewas, watereffecten en vogeltjesgezang, wordt ook door Spence op de wenken bediend. En natuurlijk wordt een en ander ook bij momenten vervormd tot warme bromtonen. Een andere keer vat de titel perfect samen wat er te horen valt: ‘A Soft Crackle’. Op ‘Flora (For A Friend)’ hebben we de indruk dat het de artieste zelf is, die met gefluister aan haar eigen veldopnames bijdraagt. Maar onze voorkeur gaat uit naar het epische titelnummer, dat ons een kwartier lang kan blijven boeien. Niet toevallig gaat het om een gecomponeerd nummer met heel wat verschillende ingrediënten (drones, industrieel gedaver, gestolen Franse en Britse stemmetjes). Alles in acht genomen, is dit album minder minimalistisch dan de recente output van haar reisgezel, maar wie van Toop houdt, zal het zich niet beklagen om ook met Spence kennis te maken.