Utica

‘The Quest For The Ultimate Is Ultimately Pointless’ staat in het witte vinyl van het Canadese AUN gekrast. Zo’n boodschap garandeert natuurlijk een positieve review, ongeacht de muzikale uitwerking. Gelukkig maar, want de harmonieuze gitaargestuurde drones vallen niet echt op tussen de scheepsladingen gelijk(w)aardig materiaal. AUNs Martin Dumais geeft dit tussen de lijnen zelf bijna toe, wanneer hij stelt dat deze oefening gemaakt werd om zichzelf te helen na een noisy optreden. Ctephin citeert op zijn beurt het wetboek van Aleister Crowley en countert onze cynische commentaar door te melden dat ze deze regels ook echt in de praktijk brengen.Vormelijk en inhoudelijk wordt vooral met tegenstellingen gespeeld: dag en nacht, zon en regen, en hemel en hel ontmoeten elkaar in zwart en wit, en het vinyl is goudkleuring met zilveren labels. Muzikaal ontwikkelen zachte hemelse drones zich tot helse oorschrapende noise. Diepblauw is het vinyldebuut van Melanchoholics. De drie leden hebben een verleden in deathmetal en grindcore, maar gebruiken hun gitaren nu voor andersvormige dreundoeleinden. In navolging van labelbaas Troum wordt er ook een accordeon bijgehaald, en op het uitstekende ‘Message For The Operator’ wordt de show gestolen door de spookachtige stem van een beroemde oude man (wie – is een populaire internetvraag). Om de verwarring compleet te maken, zijn zes verschillende kleurversies van de hoes beschikbaar. Net als alle Drones hebben ook deze drie een oplage van driehonderd exemplaren.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
AUN_Utica
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!