Nederlander Maarten Van Der Vleuten heeft de afgelopen twintig jaar zijn sporen verdiend als producent van uiteenlopende elektronische muziekstijlen zoals ambient (house), trance, house, techno of acid en dat onder al even veel alter egos. In-Existence, Flux, Major Malfunction of Cryptic: het zijn maar een willekeurige greep projectnamen. Onder eigen naam vindt hij voor de tweede maal onderdak bij Tonefloat, met als resultaat een gelimiteerde dubbele vinyl. Net als op High Intolerance Towards Low Energies kiest hij op The Scars Remain voor aardedonkere, claustrofobische soundscapes, maar ditmaal worden de donkere themas inhoudelijk uitgediept. De littekens in de titel verwijzen daarbij zowel naar persoonlijk lijden en letsel als naar historische gebeurtenissen zoals kruistochten en genocides. Dat laatste verklaart waarom Van Der Vleuten uitdrukkelijk kiest voor religieuze en martiale referenties. Door de militaire snaardrums in bijvoorbeeld A.XX.VIII.MCLXXXXI is er niet veel nodig om In The Nursery voor de geest te halen. Drumfire At Smallwater linkt, door samples van gregoriaanse gezangen, die martiale soundtracksfeer met het vroege werk van Raison DÊtre. Ook het niets aan de verbeelding overlatende Kriegslied illustreert dat Van Der Vleuten niet alleen liefhebbers van dark ambient en labels als Cold Meat Industry, Cyclic Law of Cold Spring moet kunnen overtuigen, maar ook fans van martial industrial à la Sophia of het vroege werk van Der Blutharsch moeiteloos kan plezieren. Het moge duidelijk zijn: op The Scars Remain overstijgt Maarten Van Der Vleuten zichzelf. Een verrassend huzarenstuk!