De violen, blazers en fluiten zijn overboord. Bearsuit heeft ze ingewisseld voor krakende synthesizers, scheurende gitaren, elektronica en dancebeats. Het art-rock kwintet slaat op het vierde album The Phantom Forest het pad van de dancepunk in, in navolging van zovele. Helaas blijft het daar ook bij. Want hoewel er zeker een aantal zeer aanstekelijke tracks op dit album te vinden zijn, is er weinig onderscheidend aan The Phantom Forest. When Will I Be Queen? is met de droge beat, vieze synths en dromerige melodie zeker een dansvloerkraker in het betere alternatieve circuit en ook Jims Hensons Creature Workshop kan met zijn gore bas, springerige ritme en noisie gitaren daar menig potje kraken. Maar tussen die wtee ligt ook het probleem. Het is dat ze op dezelfde plaat staan, anders zou je niet geloven dat ze van dezelfde band waren. Het vierde album van Bearsuit is te eclectisch en daarmee meteen te wisselvallig. Van alles van extremere electrodancepunk tot psychedelische rock komt aan bod en niet altijd even overtuigend. Net als of alle bandleden allemaal een ideetje of drie op tafel mochten leggen en daar vervolgens op democratische wijze de beste twaalf uitgekozen zijn. Wellicht goed voor de sfeer in de band (waar al meer leden uit zijn gestapt dan er albums zijn gemaakt), maar helaas niet voor de lijn en vaste kwaliteit in dit album.