The Ascending Scale

De achttiende-eeuwse duivelsarchitect Nicholas Hawksmoor zou in zijn nopjes geweest zijn met de sessie van Z’EV en Parkin in de crypte van zijn vrijmetselaarskerk. Beide heren zijn immers dol op heidense mystiek, sjamanenrituelen en locatiegebonden concerten of opnames. Niemand zal verrast zijn als ik onthul dat de gelimiteerde cd (350 exemplaren) vooral bewerkt resonerend metaal bevat. Op wat herkenbaar snarengeschraap na wordt vooral gebogen of buigzaam metaal (cimbalen, gongs, objecten) gebruikt. Nadien werd alles in de studio zwaar vervormd (compressie, galm) waardoor de drie magische (Rook, Vlam en As) tracks dreunend vibreren tot er opnieuw een rituele slag wordt toegediend. Dit is muzikale alchemie met het element metaal, dat qua sfeer schouder aan schouder kan staan met gelijkaardige experimenten van Coil (‘How To Destroy Angels’) of Nurse With Wound (‘Homotopy To Mary’). Z’EV werd ook geëngageerd als percussionist van de supergroep The Cutmen, een initiatief van multi-instrumentalist Reeve ‘M’ Malka (L’Orchestre Noir en Sol Invictus). Percussionist Stephen Flinn en instrumentenbouwer Giles Leaman (Penguin Café Orchestra) vervolledigen de line-up. De aandachtige lezer heeft voor de helft percussionisten geteld, en dat horen we op deze cd. Zowel de vervormde metalen onderlagen van Z’EV als de ritmisch rituele exponenten timmeren ‘Seconds Out’ bij elkaar. Een sfeertje van ingehouden zenuwachtigheid op een bedje van vreemde klankjes en studiotovenarij. Loops van stemsamples vervolledigen het palet, dat vooral surrealistisch kleurt en aanbevolen wordt aan liefhebbers van de ritmische experimenten van Nurse With Wound of Andrew Liles.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
ZEVNickParkin_TheAscendingScale
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!