Space Probe Taurus is eigenlijk een uit de hand gelopen hobbybandje. De vier heren timmeren immers al zestien jaar nummers in elkaar. Eerst spacerock vol ellenlange jams en later meer gebalde nummers met veel power en nog meer fuzz. En omdat behalve hun eigen vriendenkring misschien, niemand al die tijd op deze debuutplaat zat te wachten, is dit toch een aangename verrassing. Niet dat de band overloopt van originaliteit, veerkracht of meesterlijk inventieve riffs, maar ze weten potverdikke heel goed hoe goede grunge wordt gemaakt. Voila, het hoge, gedateerde woord is er uit. Want deze plaat doet ons vooral denken aan een gepimpte versie van het legendarische Mudhoney, een band die tot op de dag van vandaag nog wel eens sterk uit de hoek kan komen (zie elders). Een andere band waarmee Space Probe Taurus veel verwantschap vertoont, is het net zo legendarische Blue Cheer. De band leverde dan ook graag een nummer af voor een tributeplaat. Verder zijn ze te horen op de soundtrack van de ranzige film ‘Actress Apocalyps’ van Richard D. Anansky. Neem deze band niet te serieus, maar geniet van hun weelderige fuzzrock.
Nine Pound Hammer draait inmiddels ook alweer achttien jaar mee en gedurende die tijd kende hun populariteit ups en downs, maar ze hebben het muzikaal nog nooit echt laten afweten. Bevatten een aantal albums wel eens een paar zwakkere nummers, live werkt deze band zich altijd in het zweet en bouwt steevast een knettergek countrypunkrockfeest met blote tieten en veel bier. Na een paar jaar stilte op het platenfront bracht de band drie jaar geleden de ferme klasbak ‘Kentucky Breakdown’ op de markt, waarmee ze zich meteen weer in de eredivisie van het genre speelden. Blaine Cartwright had het voordien veel te druk met zijn andere band, Nashville Pussy, maar besloot om zijn eerste kindje, dit Nine Pound Hammer, opnieuw op de rails te zetten en is daar zeer goed in geslaagd. Ondertussen fungeren ze op verschillende film- en gamesoundtracks, toeren ze de wereld rond en hebben ze een schitterende nieuwe plaat. Ook hier weer enkele onvervalste knallers, ergens te situeren tussen Motörhead, Ramones en Reverend Horton Heat, die worden afgewisseld met countryballades met een bluesfeel zoals het kwintet het al altijd doet. Net die afwisseling zorgt ervoor dat ‘Sex, Drugs & Bill Monroe’ niet alleen nooit verveelt maar meteen ook de veelzijdigheid van deze band tot zijn recht laat komen. De Bill Monroe uit de titel is trouwens een overleden bluegrass-artiest uit Kentucky, de streek waar Nine Pound Hammer ook vandaan komt. Één cover ook deze keer, het hilarische ‘Black Sheep’ van ene John Anderson.