Esseiva is een jonge Zwitser met Spaanse roots, die met zijn musique concrète een warme groet brengt aan meesters als Luc Ferrari. De composities van Esseiva zijn samengesteld uit gevonden materiaal (veldopnames, stemmen), een arsenaal van mishandelde akoestische instrumenten, noise en drones. Hoewel er duidelijk gecomponeerd werd, klinkt deze cd speels en collageachtig. Natuurlijk doet de mix van gedreun, kapotte muziekdozen en bevreemdende stemmen denken aan het werk van Nurse With Wound, Andrew Liles of de beginperiode van :Zoviet*France:, maar deze heren zijn hofleveranciers ten huize (pv), dus ons hoor je niet klagen om een mondje meer. RLW hoort in hetzelfde lijstje thuis, want elke oud-industrieel zal goedkeurend aan zijn pijp lurken bij de namen Ralf Wehowsky, P16.D4 en het Selektion-label. Voor de cd Mahlzeit worden druk geluiden, uitgewisseld met het Hamburgse TITO (Trans Industrial Toy Orchestra). Zoals de naam laat vermoeden zoekt TITO vooral zijn heil in het misbruik van speelgoed en keukengerei. Maar op Mahlzeit overheersen vooral de stemmen (field recordings en gemanipuleerde strottenhoofden), en we hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat met een vervormde stem perfect een spijsverteringskanaal kan geïmiteerd worden. Omdat labelbaas Reto Mäder (RM74) ook nog gezorgd heeft voor prachtige digipacks, zijn beide cds erg smakelijke brokken voor liefhebbers van elektro-akoestisch surrealisme.