Jazz is onderhand op leeftijd, en al is er ook flink wat saaie en taaie jazz, als genre is het nog lang niet stram. Gelukkig zijn er uitstekende, verbeeldingsrijke spelers in overvloed. Mensen die jazz zodanig ombuigen en oprekken dat je je gaat afvragen of de benaming âjazzâ nog wel van toepassing is. Zo iemand is de Amsterdamse blazer Ab Baars. Naast klarinet en tenorsax bespeelt hij de shakuhachi – een Japanse bamboefluit die zich leent voor vliegende stemmingswisselingen. Zijn trio bestaat verder uit drummer Martin van Duynhoven en bassist Wilbert de Joode. De cd âSlate Blueâ van dit trio werd opgenomen in het succesvolle Amsterdamse podium Splendor. Op âInvisible Blowâ, opgenomen tijdens een concert in het Bimhuis, is het drietal uitgebreid met zangeres Fay Victor en hoornist Vincent Chancey, beiden uit New York.
âSlate Blueâ laat horen hoe flexibel het drietal kan opereren. De muziek vliegt letterlijk alle kanten uit, zonder zijn samenhang te verliezen. Het nummer âSteenâ opent met een drumsolo waarin Van Duynhoven vanuit zijn bekkens naar zijn trommels migreert. Terwijl hij het tempo hoog houdt, valt Baars op klarinet in met kalmerende tonen, terzijde gestaan door een al even flegmatieke De Joode. Na nog wat percussief vertoon van razernij nemen ze het met hun tweeën over. Aanvankelijk in alle rust, maar ook hun duet eindigt in opwinding, waar Van Duynhoven uiteindelijk instemmend bij aanhaakt. Deze cd ademt plezier in een bandeloos en grenzeloos musiceren. Baars en zijn metgezellen weten elkaar na een kwart eeuw samenspelen nog steeds te inspireren tot onvoorspelbare muziek.
Die ongebreidelde pret is op âInvisible Blowâ enigszins aan banden gelegd. Enerzijds door de toevoeging van met name Fay Victor; anderzijds doordat de nummers gebaseerd zijn op literaire bronnen, die soms gezongen en opgelezen worden. Ik word een beetje dol van de vocale inbreng. Anneke Brassinga mag in twee nummers de tekst reciteren en doet dat met een gortdroog stemgeluid. Victor daarentegen is een zangeres die je met expressie overvoert. Muzikaal is het verder prima in orde, maar het stemgebruik maakt deze cd voor mij een taaie kluif om op te knauwen.