Music For Urban Meditation

Wars van alle trends en (zelfs) muzikale ontwikkelingen blijft Pete Namlook met zijn Faxlabel ongestoord verder werken in zijn queeste naar de nog niet ontgonnen gebieden van het ambientspectrum. Of die er überhaupt nog zijn, laten we wijselijk in het midden. Feit is dat de man zijn ding blijft doen zonder schijnbaar ook maar één seconde wakker te liggen als zouden de releases op zijn label irrelevant, saai en/of al jaren onderling inwisselbaar zijn. Het is bovendien een hel(s)e opdracht om uit te zoeken de hoeveelste release van zijn hand ‘Music For Urban Meditation’ is. En dan hebben we het nog gehad over de ontelbare partnerships met onder meer Atom Heart, Bill Laswell of Richie Hawtin. Dat gaan we dus niet doen. Wie maar niet genoeg kan krijgen van ambient met een sterke Brian Eno en Klaus Schulze-fixatie, zoals die veelvuldig werd gemaakt in de periode 1988-94, zal ongetwijfeld kunnen genieten van deze meditatietrip in zeven stukken. Al de anderen zoeken hun heil best anders. Steve Stoll speelde op een blauwe maandag nog bij/met Skinny Puppy en KMFDM, maar spon voornamelijk persoonlijk garen als producer van spijkerharde, minimale techno. Zijn bekendste werk verscheen op Novamute, namelijk ‘The Blunted Boy Wonder’ uit ’98 alweer. ‘Earthling’ laat een compleet andere kant van zijn muzikale persoonlijkheid horen. Voor de twee keer al schetst hij voor Fax een onheilspellend universum vol donkere soundscapes met uitwassen richting industrial. Bij momenten best onderhoudend, maar nergens wereldschokkend. Erg mooi en aanzienlijk lieflijker zijn de vier nummers, één remix en drie video’s op ‘Calm Like A Millpond van het Japanse duo Pass Into Silence. Dit tweetal liet eerder al van zich horen op de prima ‘Pop Ambient 2004’ compilatie. Braaf en schoon als de Purperen Heide.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!