âMünster Bernâ is niet alleen de titel van deze solo-cd van de Duitse saxofonist Peter Brötzmann, het is ook de plek waar de opnamen gemaakt werden tijdens het driedaagse festival voor geïmproviseerde muziek »zoom in« dat jaarlijks in de kathedraal van de Zwitserse hoofdstad gehouden wordt. De akoestiek is er meer dan ruim, maar daar weet Brötzmann wel raad mee. Hij speelt met de weerkaatsingen van zijn noten door de gewelven, gebruikt die om het geluid van zijn saxofoon uit te vergroten, maar werkt daarnaast met sterke contrasten – harde klanken laat hij plotseling overgaan in een melodieus murmelen. Hij legt sowieso de nadruk op melodie in zijn spel. Als hij al bijzondere technieken hanteert, zoals dubbeltonen, integreert hij die in het grote raamwerk van de muziek. Je zult op deze cd nauwelijks muzikale kreten en schreeuwen horen, geen fladderende tong, geen rammelende knoppen. En als ze voorkomen, gebruikt hij ze doorgaans in contrast met zachtere passages. Brötzmann weet elk stuk een eigen karakter te geven, hij zit duidelijk niet verlegen om muzikale invallen. Hij lijkt één open raam. Alle noten komen spontaan binnenvallen. Dit is geblazen mildheid en verbeelding. Het genot van de vrije vlucht.