Zoals de titel al aangeeft, is ‘Mumbay Diary’ een audiodagboek van het verblijf van stemkunstenares Bettina Wenzel in India tijdens een artist’s residency. Ze heeft de opnamen van vooral stedelijke omgevingen die zij er maakte opnieuw gerangschikt en aan die auditieve herinneringen haar stemcapriolen toegevoegd. Het idee dat Wenzel haar plaats in de vreemde cultuur bepaalt door dicht bij haar lijf te blijven, is interessant. Wenzels stemkunsten zijn niet heel verrassend, de field recordings (stemmen, zang, straatgeluiden) zijn mooi, maar evenmin erg bijzonder. Ook een interactie tussen de opnamen van het Indiase leven en haar stem lijkt er – althans voor de luisteraar – niet van te komen. Ongetwijfeld zijn het de fysieke (stem, immers) reacties van Wenzel op de herinneringen, maar voor de luisteraar is dat moeilijk herkenbaar. Desalniettemin pakt ‘Mumbai Diary’ verrassend en intrigerend uit, vooral door de niet vaak gehoorde combinatie van stemkunst en field recordings. De cd is verschenen in de ‘soundscape series’ van Gruenrekorder, zeer verzorgd uitgegeven in een kartonnen hoes. Daarin ook een inlegvel met een beschouwende tekst over Wenzels werkstuk (door een aesthetician of arts, zonder ironie volgens mij) en een affiche met een schematische weergave van haar reis (de eerste tien dagen, staat erbij) in wat al een compositorische vorm kan zijn. Maar ook die is moeilijk herkenbaar. Wel decoratief.