Mostly Cola

Wie op zoek is naar een goede portie melancholie om de winter door te komen, kan zich warmen aan ‘Mostly Cola’ van Ward Zwart, een bundeling zines van de Vlaamse illustrator die tussen 2010 en 2011 zijn verschenen. Zwart biedt geen mooi afgelijnde verhalen met een begin en einde, maar kiest voluit voor sfeer met zijn merendeels zwart-witte potloodtekeningen. In de meeste verhalen staat de natuur centraal. Sterker nog: het lijkt het enige te zijn wat er bestaat. Zo wonen de personages in ‘Wolf’ en ‘Laura’ in een boomhut, en zien we in ‘Svart Haas’ hoe een jongen met een wolvenmasker op de strijd aangaat met een echte wolf. Het is een harde en eenzame realiteit die Ward Zwart schetst, maar ze is desondanks authentieker dan de vreugden die de moderne maatschappij ons belooft. Het is geen toeval dat Zwart Henry David Thoreau citeert in het begin van ‘Wolf’. Daarnaast willen alle personages liefhebben of geliefd zijn, maar ook daar focust Ward Zwart zich vooral op de valkuilen die daarbij opduiken. Zijn tekeningen zijn ruw en lijken in heel wat gevallen onafgewerkte schetsen, maar die schetsboekaanpak werkt in de meeste gevallen niet storend. Heel af en toe krijgen we het gevoel dat hij zelf niet helemaal weet waar hij naartoe moet met een verhaal en laat hij het abrupt eindigen. Dat gezegd zijnde bewijst ‘Mostly Cola’ dat we Ward Zwart beter in de gaten houden. Bovendien is de Antwerpse illustrator bewust bezig met DIY en brengt hij alles uit op zijn eigen uitgeverij Mus Mus, wat voor ons een extra reden is om deze tekenaar in de armen te sluiten.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
WardZwart_MostlyCola
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!