Op het eerste gezicht is ‘In The Fields Of Nothing’ misschien een ietwat misleidende titel, want het geluidslandschap op het nieuwe album van Kenneth James Gibson is juist heel veel.
Heel veel, heel vol, heel erg alles. Maar als je dan leest dat het in een hutje in de bergen van Idyllwild, Californie is gemaakt, ok, duidelijk. Het zal een compensatie voor de schitterende leegte om hem heen zijn geweest, dat de muziek uiteindelijk zo intens vol is geworden. Er is later door verschillende muzikanten nog wat bijgewerkt met steelgitaar, viool en drums, maar de toon is dan al gezet. Producer, componist, zanger en minimal techno labelbaas Kenneth James Gibson weet wat mooi en gelaagd geluid is, en is voor zijn zoveelste album behoorlijk de diepte ingegaan. De muziek is sprankelend, transparant, golvend, alles dicht gesmeerd met goed gevoel en soms tegen het randje van kitsch aan, maar ook erg mooi en troostvol.
Als daar dan af en toe zijn stem doorheen klinkt, is dat even schrikken, maar over het algemeen is het volvet genieten met deze velden van niets.