Na de ‘Collection’-reeks bijt Field Records zich vast aan een nieuw en grootser project, met de blik gericht over de grote plas. De Amerikaan Christopher Ernst debuteert als L’estasi Dell’oro met de allereerste full length voor het label. ‘I Look Upon Nature While I Live In A Steel City’ is een modern stadssprookje waarin de hedendaagse technologische vooruitgang in conflict gaat met de eenvoud en schoonheid van de natuur. ‘I Look Upon Nature While I Live In A Steel City’staat garant voor pure narratieve techno, gepareerd aan ambiente sferen en een grote mistroostigheid, diep ingenesteld in de verzadigde oren, omringd door de tristesse van de braakliggende oud-industriële voorstad. Opener ‘Premeditating the First Gate’ is je uitnodiging naar een gevaarlijk spelletje tussen het afval van een ver verleden utopie. Het einde van de industriële revolutie. Metaal op metaal, (af)stotend en schurend. Een onprettige plek die als roest door je huid schraapt. Spanning en afwachten. Beklemmend en tijdelijke onrust. Ernst speelt met de angstige kracht van eenzaam ronddolen op verlaten terrein. ‘Wavefront’ lost tijdelijk de spanning, met zijn gestroomlijnd, vast ritme, het vaag verstaanbare spoken word, en zijn mechanische, machinale percussie. Maar er is ook het apocalyptische ongemak van het sterke, en bijna louter op stem gedragen ‘Kingdom Of North America, Citizen’s Archival Recording #024’ dat botsend verpletterd wordt door het gejaagde ‘Bit Back Straight Spine’. Op de afsluitende licht bij noise aantoetsende eindeloze techno-loop ‘A Much Updated Ruin From A Much Outdated Style’ na, creëert Ernst een sterke pessimistische (thuis)technoplaat doordrongen van de neerslachtigheid van Burial, de sfeerschepperij van Biosphere en de kracht van een uitverteld, eindeloos inspirerend technologie-verhaal.