Een mens aan de andere kant van de wereld richt een label op om vooral onuitgegeven muziek vanaf eind jaren 1970 tot begin jaren 1990 uit te brengen, op vinyl; dat vinyl te laten masteren in Berlijn en de platen in distributie te steken bij Boomkat. De wereld is wel heel klein geworden. Forced Nostalgia doet er zijn voordeel mee en profiteert van de aandacht die er momenteel is voor vroege analoge elektronische muziek, die al dan niet een wave-karakter heeft. De focus ligt op nooit eerder uitgegeven materiaal of op belangrijk werk dat nergens meer te vinden is. Inmiddels zijn er drie vinylplaten klaar, telkens in beperkte oplages uiteraard. Nummer één in de reeks, die pas als tweede uitkwam door wat kleine probleempjes, is meteen goed raak. De plaat van Pelican Daughters werd opgenomen tussen 1985 en 1988, met analoge synthesizers, tapeloops en gevonden spullen. De plaat, die eerder op cassette (1988) en cd (1991) verscheen, is een soort best of uit de jaren dat de band, met als kernleden Andy Rantzen en Justin Brandis, cassettes uitbracht in hun thuishaven Sydney. Acht fijne stukken, minder dan op de cd en in een andere volgorde, die echter de essentie van Pelican Daughters weet te vatten. De splitlp van Sermonizer en Cicciolina Holocaust bevat eerder onuitgegeven materiaal uit de periode 1983-1986. Sermonizer is een anonieme bewoner van Bologna die een hoop werk maakte dat te situeren valt in de avant-garde en die al vroeg experimenteerde met field recordings en tapemanipulaties. Vijf met kennis uitgezochte voorbeelden sieren de plaatkant die hij ter beschikking kreeg. Vroege industrial die de richting van ambient opgaat, maar dan beter dan veel van dit soort muziek die we in de loop der tijden beluisterden. Florim Prishtina en Rezart Veseli uit Firenze brachten wat cassettes uit die ze verdeelden onder vrienden. De muziek werd gemaakt met een batterij synthesizers (Korgs) en zelfgemaakte instrumenten en situeert zich eerder in de regionen van vroege, donkere en experimentele techno. De groepsnaam Cicciolina Holocaust zet het project in de tijd, al zal de voormalige pornodame dit eerder als een gezapig achtergrondmuziekje beschouwen. In elk geval, wij vinden de drie tracks vooral mooi en interessant. The Decoration Of The Duma Continues is een geremasterde heruitgave van het debuut van Pump uit 1987. Andrew Cox (inmiddels overleden) en David Elliott maakten samen eerst wat cassettes als MFH (een track op het legendarische The Elephant Table Album), groeiden uit elkaar, en besloten om dan toch als Pump opnieuw muziek te maken, waarin ze beider invloeden integreerden. Vroege industrial, postpunk en ambient worden op een hoop gegooid en het resultaat is intrigerende analoge elektronische muziek die de bakens verzet en de weg vrijmaakt voor techno en voldragen, donkere ambient. We verwachten uiteraard niet anders van twee mannen die present zijn op Sylvie And Babs Hifi Companion van Nurse With Wound en Karl Blake van Shock Headed Peters wisten te verleiden om mee te zingen op Lung. Een vergeten pareltje uit de postpunktijd van een duo die het experiment niet vreesde, en zeer mooi uitgegeven bovendien.