Bijna twintig jaar geleden alweer ontwikkelde zich een uitgesproken connectie tussen Detroit, Amsterdam en Eindhoven, gevat in een technoïde driehoeksverhouding. Orlando Voorn, Blake Baxter, Steve Rachmad, Derrick May, Stacey Pullen, Stefan Robbers: lange tijd deelden ze expliciet inspiratie, een enkele keer ook de studio, daarmee alleen maar meer voeding gevend aan het statuut van techno als volwaardige soundtrack tot de nieuwe tijd. Bijgestaan door Modular K ofte Gijs Janssen roept Eindhovenaar TJ Kong, beter bekend als Erwin van Moll of max 404, die bloeiperiode duidelijk weer op met ‘Dream Cargoes’. Zo flitst ‘Chronopolis’ je weer terug naar de tijd van de eerste Carl Craig-platen op Fragile en Planet E: elektronica met jazzfunk invloeden, gevat in een melodielijn die tegelijk aan het vroege werk van The Black Dog herinnert. ‘The Last World Of Mr Goddard’ meet alles net weer scherp af met de nieuwste technieken, en gooit er een even atmosferische synthgolf overheen. Het titelnummer snoept dan weer van stroperige dub, met een stuwende Soma-sound. Heel slim wordt dan het reggaedub geluid van ‘The Delta At Sunset’ ingemixed al blinken harmonica en synths niet uit in melodische spanning. ‘End Game’ doet dan weer erg denken aan een vroegere samenwerking tussen Marcello en Derrick May: diepgang met een licht trancey feel. ‘Now Wakes The Sea’ gaat erg diep, klinkt als een duik in de oceaan, een eigen wereld uittekenend: bij uitstek toch symbool voor het hedonisme van het genre. ‘Studio 5, The Stars’ combineert electroritmes met sferische ambient, en leunt in gevoel erg dicht bij Fabrice Lig aan. Wat rest, is materiaal dat net zo goed liefde voor oud en nieuw weet te vatten in slimme, tegelijk ook beheerst aandoende technoproducties.