Is de bijdrage van Kode9 aan de prestigieuze mix-serie Dj-Kicks een zoenoffer of een statement? Het is alleszins het brandende bewijs dat dubstep steeds meer de proporties van een zevenkoppige draak aanneemt. Een zoenoffer, omdat twee van zijn protégés, Burial en Flying Lotus (ook thuis op Plug Research, Warp en zijn eigen label Brainfeeder) hun bijdrage aan de reeks steeds maar blijven uitstellen. Het contract met Burial werd al in 2008 getekend en nog steeds is er geen releasedatum geprikt (eerst neemt Burial de laatste van Massive Attack onder handen). Misschien is Kode9 zijn bijdrage een zoenoffer, al zijn wij meer te vinden voor de tweede theorie. Dubstep is bij uitstek het genre dat openstaat voor kruisbestuiving en Steve Goodman is uitstekend – wie anders? – geplaatst om deze theorie te onderschrijven en uit te voeren. De producer, schrijver en visionair uit Glasgow neemt binnen de wereld van de dubstep al jaar en dag een aparte plaats in. Niet in het minst omdat zijn Hyperdub-label met mensen als Burial, Ikonika en Cooly G de nauwe grenzen van het genre wisten open te breken. Dat Kode9 een diverse plaat zou afleveren, viel dan ook te verwachten. Genres als dubstep, Funky en Kwaito (een Zuid-Afrikaans genre dat house en percussie vermengt) passeren in sneltempo de revue. Kode9 maakt zijn ambities waar door enerzijds de grote diversiteit van het genre te bewijzen en anderzijds een degelijke mixcompilatie af te leveren die geschikt is voor de dansvloer én thuisgebruik. Stellen dat ‘Dj-Kicks Presents Kode9’ even essentieel is als ‘A Journey By Djs – Coldcut’ is een stap te ver, maar als visitekaartje voor het genre kan dit tellen. Een aanrader.