Bij een aantal voorgaande uitgaven van EQM waren we niet overtuigd van de intenties van dit Portugese label. We werden regelmatig geconfronteerd met een soort post-neo-klassieke stroom cds, die de goedbedoelde gotische avant-garde uit de jaren 1980 en 1990 nog eens superglad probeerde over te doen. Met het album Demain, Cétait Hier slaan ze de nieuwetijdse klassieke spijker wel degelijk op de kop. Gewapend met meerdere violen, een cello en een piano, sporadisch aangevuld met stem, neemt ‘Fragments De La Nuit’ ons mee naar betoverende nachtelijke landschappen, vol mysteries en onverwachte gebeurtenissen. De ceremoniële atmosfeer is hier en daar zelfs overweldigend en snijdend, zoals in het stuk Marche Nocturne. Het is na Musique Du Crepescule het tweede album voor Fragments de la Nuit op EQM. De vergelijkingen die worden doorgetrokken naar postrock en namen als Arvo Pärt,Michael Nymanen Godspeed You! Black Emperor zijn te ver gezocht. Het genereert eerder wantrouwen, dan het gevoel van doen te hebben met iets waardevols, iets eigens. Door die twijfel stel je jezelf de vraag: is dit geen kitsch?. Die gedachte komt namelijk zeker voorbij als je de stempartij in Les Canons Du Ciel beluistert. Gelukkig blijft het bij een enkele misplaatste toevoeging en zorgt het totaalgeluid alsnog voor een ontspannende sacrale beleving.