Dit Britse duo onder de dubstep scharen zou de mannen te kort doen. Veel te kort. Zelfs als je onder contract staat bij Hot Flush Recordings. Mount Kimbie mag met Crooks & Lovers veel gebruik maken van wobbly bassen, maar het pallet dat hier voorbij komt is een goedgevulde fruitmand aan gebroken hip hop, r&b zanglijntjes, gitaarfunk, UK Garage, pop, en vooruit, we doen er ook nog een nifje soul bij. De dubstep heeft er inmiddels voor gezorgd dat er volop wordt geëxperimenteerd met beats, veelal aangedikt met elementen uit vele genres. Ook een Joy Orbison en James Blake experimenteren er lustig op los, met een geluid dat ver verwijderd is van dansvloergerichte tunes en idem clubkrakers. De kern ligt bij Mount Kimbie bij de hip hop, waar tegelijkertijd de breedte en diepte wordt opgezocht. Dub, gitaar en zang zijn verknipt en gefilterd, verpakt in een abstract pakketje van beats, met een resultaat dat even divers is als interessant. Weg met genrelabels, nog even en we kunnen de term dubstep ook weer opdoeken en weer terug gaan naar beatmuziek. Maar goed, Crooks & Lovers telt amper een half uur, en ook al worden sommige tracks jammerlijk te vroeg afgekapt, toch getuigt de plaat van genoeg originaliteit om te schitteren tussen het overaanbod. Blanke jongens met een voorliefde voor zwarte muziek en Boards of Canada, dat gaat bijna altijd goed.