Suboko is een trio uit Frankrijk dat zich uitleeft met percussie, tapes en elektronica. Van dit triumviraat verschijnt bij FFHHH een curieuze, maar zeer interessante cd. Curieus, omdat Bru-Tes bestaat uit een lang geluidslandschap, dat echter is verdeeld in 99 stukjes van elk 18 seconden. Bru-Tes is samengesteld uit opnames van twee liveoptredens, gehouden in Brussel en Nantes. De samenvoeging is dus ook doorgevoerd in de cd-titel, maar de titel vind ik ook mooi als verwijzing naar de muziek. Bruut, in de zin van rauw, direct, ongepolijst. Het valt niet te zeggen waar de overgang(en) tussen de twee live-registraties zit(ten). Het is een opeenvolging van ritselende, schrapende, galmende geluiden, hoge fluittonen, digitale elektronische ruis en kraak. Distortion en ritselende percussie worden gevolgd door een lang stuk van metalig gerasp en ruisklanken, daarna volgt weer complete chaos en worden geluidsmuren opgebouwd, even later is er een overwegend percussiefragment, tot er plots een gefluisterde stem op. De geïmproviseerd gebeeldhouwde geluidssculpturen lopen vloeiend in elkaar over. Je kunt Bru-Tes in een ruk beluisteren. Doe dat de eerste keer, en beluister dit sonische landschap wellicht nog vaker van begin tot eind. Maar probeer hem ook regelmatig in de shufflestand. Met de onderverdeling in 99 fragmentjes wil Suboko de luisteraar namelijk de mogelijkheid bieden om nog eens talloze volkomen arbitraire composities te krijgen.