Kunstenaar en wetenschapper Frank Rothkamm blijft onverminderd nieuwe releases uitbrengen en komt nu met het sluitstuk van zijn ‘Tetralogy’, waar hij zijn ideologie omtrent tijd, realiteit en technologie koppelt aan conceptuele audiokunst, en daar nu het beeld bij betrekt. Niet altijd is zijn werk eenvoudig te doorgronden en dat geldt ook voor deze dvd. In het hoofdstuk Praxis kijken we naar fotos van de stad Los Angeles, waaronder stadsgeluiden (verkeer, spelende kinderen), sonisch gebliep en achtergrondgesprekken zijn gemonteerd. Elektronische lo-fi pur sang en zowel in beeld als geluid te minimaal om de aandacht vast te houden. We vragen ons af waarom. Het antwoord ligt verscholen in het andere hoofdstuk. Theory verklaart het concept en rolt tekstueel het beknopte manifest van Rothkamm voorbij. Zijn statement is in essentie een aanklacht tegen de hedendaagse filmcultuur, waar de overdaad aan beeld en informatie slechts zorgen voor misvattingen en afleiding. De illusie van de realiteit, waar de betekenis voor de kijker niet meer bestaat. We voelen enigszins mee, maar zijn gedachtegoed is op Birth Of Cinema From The Spirit Of Sound’ juist te minimaal van aard, en schiet hij aan de andere kant van het spectrum ook zijn doel voorbij. Ironie of opzet, bij Rothkamm weet je het nooit. In elk geval minder overtuigend dan ander werk. We pakken Guy Debords La Société Du Spectacle er maar weer eens bij, en mijmeren in hoeverre Rothkkamm is beïnvloed door deze Situationist. Wat een vraag eigenlijk; dat antwoord is al lang bekend.