Componist Jean-Luc Fafchamps werkt sinds 2000 aan de cyclus Sufi Letters, waarin hij de symbolische relaties van de achtentwintig letters van het Arabische alfabet verwerkt. De analogieën tussen de letters zijn door Sheikh Abul-Muwwayid van Gujarat opgetekend in de mystieke tabel Jawâhirul Khamsah. Voor Fafchamps is het gebruik van de tabel geen zoektocht om de cultuur of geloofsovertuigingen er achter te doorgronden. Op een associatieve manier maakt hij gebruik van de letters om tot ideeën te komen voor nieuwe stukken. De letter Zà bijvoorbeeld brengt via de tabel zowel water, honing, maan en liefde bij elkaar.
Na de compositie gebaseerd op de vierde letter besloot hij om het gehele alfabet af te gaan en een geheel van achtentwintig stukken te schrijven. Op de cd YZ3Z2Z1S2, a Five-letter Sufi Word zijn vijf van die stukken opgenomen. De verschillende composities, de letters, staan allemaal in relatie tot elkaar maar kunnen ook apart worden uitgevoerd of gecombineerd worden om woorden te vormen.
Van Fafchamps verscheen bij Sub Rosa ook een cd met drie pianowerken. De stukken Back to
gaan voor hem over herinnering. De piano, zijn eerste compositietechnieken, het motorische geheugen van zijn vingers, en de uren vrije improvisatie zijn voor Fafchamps verenigd in het instrument. De drie stukken, Back to the Pulse, Back to the Sound en Back to the Voice hebben veel met elkaar gemeen. De pulse begint zoals dat de voice eindigt, maar eindigt zoals de ander begint. In het luisteren naar de stukken herinneren de drie werken telkens op verschillende manieren aan elkaar. Fafchamps nodigt de luisteraar uit om de stukken in verschillende volgorden te draaien. Daardoor verandert de muziek bij elke luisterbeurt en blijft de cd de aandacht vasthouden.