August 53rd

Met intussen al meer dan dertig releases op de teller, lijkt dit anonieme gezelschap zich bijzonder goed te nestelen in een origineel concept. Het verval van het Amerikaanse Midwesten wordt visueel en auditief gedocumenteerd met gevonden materialen.

De klankentappers (beweren te) reizen langs stoffige wegen en stoppen aan verlaten tankstations, bioscoopzalen of supermarkten, op zoek naar achtergelaten geluid, beeld en film. Vervolgens worden cut-ups gemaakt van de verkruimelende tapes, en stencils, reclamepanelen en pellicule krijgen een tweede leven als artwork. En zoals uit de hoes van deze lp mag blijken, levert deze aanpak ook prachtig fotomateriaal op. De postindustriële collages teren op tot drones gemanipuleerde ruisklanken, doorspekt met heel wat vervormde stemmetjes, concrete geluiden, en meer dan ooit tevoren: spookachtige echo’s van wat ooit misschien een vrolijk deuntje was.

Want het muzikale bronmateriaal is nu eenmaal een tape die eerst tien jaar in een plas water gelegen heeft, en dan aan vertraagde snelheid wordt afgespeeld op een stervende draagbare cassetterecorder uit de jaren 1980. Vergelijkingsmateriaal mag je zoeken in de vroegste tape-experimenten van William S. BurroughsThe Hafler Trio, en Zoviet*France, een groep waar Fossil Aerosol Mining Project trouwens opvallend vaak mee samenwerkt. En zelfs als dit hele verhaal een en al oplichterij is, blijven we het eindresultaat fantastisch vinden!

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
Fossil_Aerosol_Min_August_53rd
geplaatst:
zo 5 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!