Nadah El Shazly zong ooit in een punkband, maakte elektronische tracks en begon een naam voor zichzelf te maken in de undergroundscene van Caïro. ‘Ahwar’ is haar volle debuut en is Arabisch voor ‘moerasland’. Het album werd gecomponeerd, geschreven en geproduceerd door El Shazly zelf tussen Montreal en Caïro in samenwerking met Maurice Louca en Sam Shalabi van de The Dwarfs Of East Agouza, met de gastbijdragen van leden van Shalabi’s eigen Land Of Kush ensemble. Het is een geImproviseerde luisterbeurt met zang, arpeggio’s en een duik in twintigste-eeuwse teksten van liefde en verraad. ‘Afqid Adh-Dhakira (I Lose Memory)’ begint met vervormde stemmen als een experimentele maqam, waarna de song zich opent op sombere roffelende percussie en gitaren. De ontluikende stem van El Shazly deemstert uit in een kakofonie van vervormde effecten en instrumenten. ‘Barzakh (Limen)’ is met acht minuten de langste song van het album. Een trage en herhalende riedel van de oud luit en El Shazly’s even trage en uitgesproken stem zetten de toon, een song om bij weg te dromen totdat een doffe beat, drones en polyfonische stemmen de stemming doen omslaan. De meest intiem swingende en psychedelische song op het album is ‘Palmyra’, op een bedje van hallucinante Arabische orgelmelodieën en synthesizers. ‘Ana Ishiqt (I Once Loved)’ is een cover van Sayyid Darwish en de latere versie van Younes Al-Qadhi. Het is een trage song van klassieke slag met een hedendaagse twist en opbouw van effecten en experiment. ‘Koala’ trekt ons weer naar de vertraagde psychedelische kant met mooie instrumentatie van koper en percussie in de sfeer van Matana Roberts. De afsluitende song ‘Mahmiya (Protectorate)’ brengt Arabische sferen vermengd met de glooiende fluwelen stem van El Shazly, opbouwend naar een rommelend crescendo. Het is een bedwelmend album dat zorgt voor rust en onrust. Complexe muziek met sferen die lijken op een Italiaanse giallo film, tussen avant-garde jazz en Arabische maqam muziek. Opgenomen in Hotel2Tango en gemastered door Harris Newman, met een hoesontwerp van de surrealistische Egyptische artiest Marwan El-Gamal en speciale typografie door Valerie Arif.