Denovali brengt niet alleen nieuw werk van Witxes, maar brengt tevens het debuut ‘Sorcery/Geography’, opnieuw uit. Beide platen zijn complementair met elkaar, dus het is een logische keuze om beide albums tegelijk beschikbaar te maken. Witxes is eigenlijk het project van de Fransman Maxime Vavasseur, die op zoek is gegaan naar een eigen muzikale taal om zijn innerlijke af te wegen tegen het uiterlijke. Wat binnen in een persoon gebeurt door gebeurtenissen in de gewone realiteit en omgekeerd. Esoterische prietpraat ware het niet dat Witxes ervoor kiest volledig instrumentale muziek te maken die het midden houdt tussen donkere ambient en percussiegedreven trance. Muziek voor tovenaars en heksen, zo ziet hij het zelf. De resem gastmuzikanten worden tovernaars genoemd en voegen hier en daar extra franjes toe van saxofoon, bassoon, akoestische gitaar en percussie. Die accenten geven een extra donkere toets aan de elektronisch opgewekte klanktapijten die meerdere genres aan bod laten komen. In het magistrale openingstrio ‘Through Abraxas’ zit naar metal neigende percussie, ‘The Pilgrim’ neigt naar experimentele jazz waarin de saxofoon een prominente vrije rol krijgt toebedeeld. Klassiek, gewone jazz, shoegaze, glitch en bevreemdende percussie passeren de revue in een reeks songs die telkens een andere kant op willen. Wanneer we meenden elk trucje van Witxes te hebben gehoord, gaat Vavasseur aan het zingen in het voorlaatste nummer, dat toepasselijk ‘The Words’ werd genoemd. ‘A Fabric Of Beliefs’ zorgt voor verwarring, een verklanking van de dagdagelijkse paranoia en is daarmee licht storend, verontrustend en boeiend tegelijk.