De Californische multimedia kunstenaar Steve Roden is momenteel één van de grotere namen binnen de scene van veldopnames en geluidskunstenaars. Hij bedacht ooit de term lower case voor zijn muziek, waarbij het geluid niet geconcentreerd beluisterd moet worden, maar beter te ontdekken is via de diepere lagen die liggen onder de oppervlakte van de compositie. Dat is inderdaad van toepassing op de plaat ‘A Big Circle Drawn With Little Hands’ die boordevol staat met diverse lagen veldopnames van organische en kunstmatige aard. In de eerste compositie horen we vooral geknisper die langzaam wegdeemstert. De tweede compositie ‘Two Hands Submerged In Water’, is een lang stuk dat geen tijd kent en is één van de beteren van de plaat waarin een trage, melancholische melodie in de nabije verte weerklinkt op het gekraak van een deinende boot. Ademloze pracht van een eenzame visser verbeeld in klank. Het derde stuk ‘Sparks From One Hand On Fire’ wordt overheerst door een diepe subbas, ruisende nachtinsecten, tsjirpende vogels, vallende waterdruppels en verwrongen geluiden van vuur en stemmen. Kant B volgt. Schurende drones van viool of cello liggen op een laag van speels getik en borrelende geluiden in ‘Two Hands Behind Glass’. In het tweede stuk gaat het vervolgens naar donkere sferen in een uitgerekt stuk van zoemende drones en geknisper van vuur. Organisch geschutter van natuurgeluiden wordt in ‘Forty Hands In Anticipation Of A Word’ verdraaid tot een einde waarin de nacht ons tegemoet komt. Een ideale plaat voor sluimeringen waarbij de aandacht zich mag neervleien en de klanksfeer zich deel maakt van de ruimte. Blijkbaar wel een gewild verzamelobject want er zijn nog slechts iets minder dan veertig beschikbaar. Verzamelaars weten waarom.