Rumor 70 – George Crumb, Jean Louis & Josephine Foster

Bij Rumor: Festival voor avontuurlijke muziek weet je nooit wat je te horen krijgt. Op één avond reis je drie locaties af voor drie concerten op en over de randen van klassiek, jazz en pop. Ditmaal werk van George Crumb, rauwe jazz van Jean Louis en slaapliedjes van Josephine Foster.

rumor 70 nieuw.big
Rumor 70

Pianist Ralph van Raat opent de avond met Crumbs ‘Processional’ in Vredenburg Leeuwenbergh. Een vrij rustig en voor Crumb conventioneel pianostuk. De pianist bespeelt voornamelijk de toetsen van de piano en dempt een enkele keer de snaren door met zijn hand in de piano te reiken. Na ‘Processional’ wordt Van Raat bijgestaan door pianist Maarten van Veen en slagwerkers Arnold Marinissen en Wilbert Grootenboer voor ‘Music for a Summer Evening’, het derde boek van Crumb’s ‘Makrokosmos’. Naast het slagwerk en de piano’s klinken er onverwachte klanken en instrumenten in dit vijfdelige werk. De slagwerkers zingen, bespelen schuiffluitjes vlak boven de snaren van de piano, blazen op flessen en spelen een paar noten op een blokfluit; de pianisten spelen in de piano, dempen snaren met stroken papier of slaan de snaren aan met de hand. De ongebruikelijke bezetting van twee pianisten en twee slagwerkers komt weinig voor maar de combinatie verwordt in de handen van Crumb tot een buitengewone klankwereld.

Later in de Ekko speelt Jean Louis, een vuig jazz-trio bestaande uit een drummer, een contrabassist en een trompettist. Naast dat de oren van je hoofd worden geblazen heeft het geheel een vrij onverwachte klank. Door het gebruik van effecten klinkt bassist Joachim Florent soms als een gitarist en duikt trompettist Aymeric Avice ongehoord de laagte in. Vooral Avice verrast. Hij heeft een bak aan effecten voor zich staan waar hij nauwgezet mee bezig is, als hij even niet op let begint de feedback rond te zingen. Tijdens het concert raapt hij meermalen zijn bugel op maar grijpt steeds weer terug naar zijn trompet. Tot op het moment dat beide instrumenten tegen de mond gezet worden. Als een waanzinnige blaast Avice Jean Louis naar het einde van het tweede concert.

Josephine Foster is op de zeventigste Rumor hekkensluiter in de Rasa. De laatste muzikant van de avond is vaak een lastige positie, zeker met de twee voorgaande concerten nog diep in je oren verstopt. Foster maakt wonderlijke liedjes geworteld in de psychedelica-traditie. Daar is niks mis mee, maar toch valt haar optreden in het niet door het sonische geweld van het voorgaande concert. Dat ligt verder niet aan haar, maar ze had beter als tweede kunnen optreden. Gitarist Victor Herrero geeft nog een harde draai aan het concert met een onverwacht ruige solo. Desalniettemin heeft Fosters optreden het karakter van één groot slaapliedje. Avontuurlijk hoeft niet altijd experimenteel te zijn, ook dat maakt Rumor duidelijk.

Gezien: Rumor: Festival voor avontuurlijke muziek in Utrecht, 20 oktober 2012.
De volgende Rumor is op donderdag 20 december in Utrecht.

Jan Nieuwenhuis