Imagine: 26th Amsterdam Fantastic Film Festival – 20 april 2010

pornogang Het risico bestaat dat Life And Death Of A Porno Gang wordt weggezet als alleen maar een provocerende film. Onterecht, want hoewel er genoeg seks en geweld in zit om tere zielen de boom in te jagen, vertelt de film vooral een tragisch verhaal over het najagen van dromen in een pessimistische samenleving. Marko is een dertigjarige wannabe filmregisseur die in het Servië van begin deze eeuw niet aan de bak komt. Hij komt in contact met een maker van pornofilms, en er wordt hem gevraagd of hij niet wat films kan maken (regisseur Mladen Djordjevic maakte eerder een documentaire over de porno-industrie in Servië, en zijn ervaringen zullen zeker hebben bijgedragen aan het realisme hier, wat even treurig als belachelijk is). Zo gezegd, zo gedaan, maar de artistieke draai die hij er aan geeft wordt niet gewaardeerd en teleurgesteld besluit hij zijn heil elders te zoeken. Samen met een bende mislukte toneelspelers, pornoacteurs, drop-outs en andere vrienden richt hij een pornocabaret op. De eerste voorstelling wordt direct al voortijdig afgebroken door de politie, en Marko besluit Belgrado te verlaten en met het theater over het platteland te gaan toeren om “de Serven seksueel op te voeden”. Aanvankelijk kunnen de boeren nog wel om de voorstellingen lachen, maar uiteindelijk confronteert het theater ze met extremen waar ze niet mee over weg kunnen. In de deprimerende dagelijkse werkelijkheid van een land met een verleden als Servië roepen die confrontaties vooral afkeur en geweld op, en de gang wordt uiteindelijk overal verjaagd, aangevallen of gearresteerd en mishandeld. Maar ook Marko en het gezelschap zelf volgen het gekozen pad naar de extreem. Hij laat zich in met een westerse handelaar in snuff, en begint in opdracht films te maken waarin mensen zich vrijwillig om het leven laten brengen. Dat levert geld op waarmee hij zijn groep on the road kan houden, maar tegelijk zet de onstabiele mix van seks en geweld de interne verhoudingen op scherp. De neergang zet in en de groep begint uit te dunnen wanneer verschillende leden hun persoonlijke limieten bereiken. Uiteindelijk eindigt Marko weer terug in Belgrado met alleen nog zijn vriendin Una, en gezamenlijk vinden ze hun eigen, logisch eindpunt aan de trip. Intens, oprecht, tragisch en tegelijk vaak ook heel grappig. Gaan zien.

Ik zag vandaag ook nog Genius Party: Beyond, vijf korte films die dienen als staalkaart van wat Japanse animatiehuis Studio 4ºC te bieden heeft, maar ik voel me als non-kenner van het genre eigenlijk niet gekwalificeerd om daar wat over te zeggen (behalve dat ik de middelste film door de muziek en stemmetjes vreselijk irritant vond, en van de voorlaatste graag een hele film zou zien) en daarom verwijs ik iedereen van harte naar de trailer.

pornogang
wo 21 apr 2010