Eurosonic 2011: Een goed begin…

Het 25ste Eurosonic-festival staat dit jaar in het teken van Nederland. Dat betekende onder andere dat de conventiedeelnemers donderdag rond borreltijd op echte Hollandse borrelhapjes als kaasblokjes, bitterballen en plakjes leverworst werden getrakteerd. Ook spelen er extra veel Nederlandse acts op de vele podia in de stad Groningen.

Gonzo (circus) toog echter naar de avontuurlijke club Simplon om daar het grensgebied van dubstep en electronica te gaan verkennen. Mount Kimbie viel vorig jaar op met het album ‘Crooks & Lovers’. Op het podium bleken het twee keurige, onopvallende Britse jongens die uit de losse pols musiceerden. Hun muziek klonk meer dub dan step met een duidelijke zware bas tussen de elektronica. “Wel aardig” was de algemene reactie. Een sterke elektrodance afsluiter kon daar niets mee aan veranderen.

Heftiger ging het aantoe bij SBTRKT, de anonieme (dubstep) producer uit Londen. Met een Afrikaans masker dat zijn gezicht half bedekte, stond hij als een soeverein heerser achter zijn knoppen te swingen. Daarbij werd hij geholpen door een soulfull klinkende vocalist. Ondanks hun boeiende performance liep het zaaltje langzaam leeg. Dat had alles te maken met de volgende act in de benedenzaal: James Blake.

James Blake Eurosonic scaled
James Blake - Foto: Atze de Vries

Dat was zonder twijfel de artiest waar iedereen het vandaag al over had. Buiten stond een flinke rij met mensen die naar binnen wilden, daar was het intussen echter al stampvol. De 21-jarige Brit James Blake maakt op dit ogenblik, onder andere op 3FM, furore met zijn single ‘Limit To Your Love’. Hij heeft een prachtige stem die af en toe aan die van Anthony doet denken. Hij opende in Groningen erg rustig met een song vol glitches. Vervolgens zette hij de vocoder op zijn stem en konden zijn twee begeleiders op percussie en gitaar excelleren. Het drietal speelde pas voor de derde maal op het podium met elkaar. Technisch klonk het daarom niet allemaal perfect, maar dat James Blake een nieuw vocaal talent is in de elektronica-wereld was wel duidelijk. Hij hield zich knap staande in zijn diverse composities van zijn in februari te verschijnen debuutalbum. Hierop ook de spacy-krautsong en de dubsong vol echo à la Basement 5 waar hij mee afsloot.

De volgende opwindende act was het Finse K-X-P. Met een hippie muts tot over zijn ogen trakteerde de introverte Timo Kaukolampi ons op zijn schotse en scheve elektronische ritmes. Tussen zijn opzwepende electronica hield hij wat onsamenhangende praatjes over onder andere Elizabeth Frazier.

Hiermee eindigde voor Gonzo (circus) een opwindende avond! Elders in Groningen was nog genoeg te doen zoals een DJ set van de mensen achter het Haunted Cassette Tapes label. Hier was het echter zo leeg dat dat ik elders gezelligheid zocht!

tekst:
Oscar Smit
beeld:
James-Blake-Eurosonic
geplaatst:
za 15 jan 2011

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!