Colin Stetson beneemt iedereen de adem @Le Guess Who? (27/11/2012)

Tijdens een concert in Ekko zwijgt het publiek zelden. Toch lukt het saxofonist Colin Stetson iedereen de adem te benemen. Hij speelt waanzinnig solo, en dan ook nog op een vrij ongebruikelijk instrument: de bassaxofoon.

Colin Stetson e1298511137528
Colin Stetson

De bassaxofoon leent zich voor het vuige gebrom waar Stetson in het eerste stuk ‘Judges’ een pulserende bas mee neerlegt. Die bas blijft obstinaat voortgaan door circulaire ademhaling, een techniek waarbij je tegelijkertijd in- en uitademt. Daarboven weet hij er nog een jagende laag noten tussen te stoppen, waarmee hij een repetitieve structuur opbouwt die sterk doet denken aan minimalistische componisten als Steve Reich en Michael Gordon. Naast de jagende noten tikken er nog geluiden mee die op het eerste gehoor niet zo goed te plaatsen zijn. Al dat getik blijkt perfect in het ritme van van de noten te passen en na een betere blik blijkt dat de saxofoon is behangen met snoeren en microfoons die naast de kleppen zijn geplaatst. Het openen en sluiten van de kleppen produceert een ritmische laag, alsof Stetson een drummer bij zich heeft.
Na het eerste stuk verruilt hij het bakbeest voor de kleinere altsaxofoon. Deze wisseling van instrument zorgt, door het verschil in grote, onbedoeld voor een theatrale geste: de alt lijkt vergeleken met de bas niet meer dan lachwekkend kinderspeelgoed. Maar als Stetson weer begint te spelen, weet hij ook uit deze versie van de saxofoon een gelaagde structuur te halen. Waar hij op de bas waanzinnig hoge noten zonder problemen wist te spelen lukt hem dat bij de alt juist met de lage. Omdat hij aan zijn noten en getik geen genoeg heeft, voegt hij aan het geheel zijn stem toe. Bovenop het doorgaande ritme zingt hij schurende melodieën. Dat klinkt ongemakkelijk en moeilijk. Later in het concert herhaalt hij dit op de bas, maar door de grote van het instrument werkt dat daar veel beter.
Stetsons spel vervalt na een tijd in eentonigheid. Hij gebruikt veel dezelfde structuren en technieken. Dat is jammer, maar dit neemt niet weg dat hij een wonderbaarlijk concert neerzet. De bassaxofoon is een imposant instrument en wat Stetson ermee doet blijft verbazing oproepen. Tot de laatste adem is geblazen.

Gehoord: Colin Stetson – Openingsconcert Le Guess Who? in Utrecht, 27 november 2012.
Colin Stetson is vanavond nog te zien en te horen in Ekko. Le Guess Who? duurt nog tot en met 2 december 2012.

Lees het interview met Colin Stetson in Gonzo (circus) #107 (jan/feb 2012)